Kursplan för
Stadsbyggandets grunder
The Fundamentals of Urban Design
ASBF05, 9.0 högskolepoäng, G2 (Grundnivå, fördjupad)
Gäller för: 2024/25
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning A
Beslutsdatum: 2024-04-16
Ikraftträdande: 2024-05-08
Allmänna uppgifter
Huvudområde: Arkitektur
Fördjupning: Grundnivå, kurs/er som inte kan klassificeras
Obligatorisk för: A3
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Syfte
Kursens syfte är att fördjupa studenternas kunskap om stadsbyggandets problemställningar, metoder, processer och roller. Undervisningen syftar också till att öka studenternas medvetenhet om strategisk samhällsplanering och hållbar stadsgestaltning. Vidare syftar kursen till att utveckla studenternas förmåga till gestaltning i urban skala samt förståelse för den fysiska miljöns betydelse för människors välbefinnande.
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
- visa insikt om stadsgestaltningens betydelse för att åstadkomma långsiktigt hållbara urbana miljöer och sammanhang;
- vara väl förtrogen med stadsbyggandets processer, roller, problemställningar och metoder;
- visa insikt om den fysiska miljöns betydelse för människors välbefinnande;
- vara orienterad om den aktuella stadsbyggnadsdebatten.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
- visa förmåga att analysera stadsrum och urbana sammanhang;
- visa förmåga att muntligt och skriftligt kritiskt reflektera över aktuella frågeställningar och strategier inom stadsbyggnadsområdet;
- visa förmåga att i grupp utforma och visualisera förslag till omgestaltning av urbana miljöer utifrån gemensamt formulerade kriterier för långsiktigt hållbar stadsgestaltning;
- visa förmåga att muntligt, skriftligt och visuellt kommunicera sina ställningstaganden och förslag.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
- visa ett kritiskt, självständigt och kreativt förhållningssätt till stadsgestaltningens möjligheter att skapa långsiktigt hållbara urbana miljöer och sammanhang,
- väga in relevanta vetenskapliga, samhälleliga, estetiska och etiska aspekter i sina resonemang om stadsgestaltning.
Kursinnehåll
Kursen fokuserar på stadsbyggandets teorier, aktörer, processer och aktuella diskurser. Kursen ger studenterna tillfälle att fördjupa sina kunskaper om metoder för stadsrumsanalys och träna sin förmåga till reflektion omkring stadsmiljö och urbana strukturer. Studenterna ges grundläggande kunskap om planlagstiftningens mål, nivåer och tillämpning samt möjlighet att prova planeringens olika roller. Undervisningen sker i form av föreläsningar, studiebesök, gestaltningsuppgifter, workshop och uppsatsskrivande. Kursen bedrivs i en anda av pedagogiskt nytänkande och utvecklar former för undervisning och examination.
Kursens examination
Betygsskala: UG - (U, G) - (Underkänd, Godkänd)
Prestationsbedömning: Godkända övningar, gestaltningsuppgifter och skrivuppgifter samt minst 80% aktiv närvaro vid studiebesök, seminarier, workshoppar, föreläsningar och genomgångar.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Moduler
Kod: 0108. Benämning: Stadsbyggandets grunder.
Antal högskolepoäng: 9.0. Betygsskala: UG - (U, G).
Antagningsuppgifter
Förkunskapskrav:
- AAHA60 Arkitektens redskap
och
AAHA55 Gestaltningsprocess och prototyp
och
ATHA01 Arkitekturens teori och historia I
och
ATHA15 Arkitekturens teori och historia III
och
(AAHA01 Arkitektur, baskurs A (åk 1) eller AAHA20 Arkitektur, baskurs C (åk 1))
och
(AAHA10 Arkitektur, baskurs B (åk 1) eller AAHA30 Arkitektur, baskurs D (åk 1))
och
(AAHA05 Arkitektur, baskurs A (åk 2) eller AAHA25 Arkitektur, baskurs C (åk 2))
och
(AAHF05 Arkitektur, baskurs D (åk 2) eller AAHF15 Arkitektur, baskurs B (åk 2))
och
(ATHA05 Arkitekturens teori och historia II (åk 1) eller ATHA20 Arkitekturens teori och historia IV (Åk 1))
Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser:
ASB170
Kurslitteratur
- Dovey, Kim: Urban Design Thinking – A Conceptual Toolkit. Bloomsbury Academic, 2016.
- Stevens, Quentin: The Ludic City – Exploring the Potentials of Public Spaces. Routledge. New York (US), 2007. Finns som e-bok.
- Hajer, M. & Reijndorp, A: In Search of New Public Domain: Analysis and Strategy. NAi Publishers, Rotterdam, 2001.
- Caroline Dahl och Per-Johan Dahl: “The Celebration of Co-Creation.”. Topos 94 (2016): 40-47, 2016.
- Holl, Steven: “Hybrid Buildings” och Mozas, Javier. “This is Hybrid.” - This Is Hybrid: An Analysis of Mixed-Use Buildings. Vitoria-Gasteiz: a+t Architecture Publishers, 2014. This Is Hybrid: An Analysis of Mixed-Use Buildings, red. Aurora Fernández Per, Javier Mozas, och Javier Arpa, 6-45.
- Mayne, Thom: Combinatory Urbanism: The Complex Behavior of Collective Form. Combinatory Urbanism: The Complex Behavior of Collective Form, red. Stephanie Rigolot, 27-52. Culver City, CA: Stray Dog Café, 2011.
- Robiglio, Matteo: The Adaptive Reuse Toolkit: How Cities Can Turn Their Industrial Legacy into Infrastructure for Innovation and Growth. Urban and Regional Policy Paper, 2016.
- Stavrides, Stavros: Heterotopias and the Experience of Porous Urban Space. New York: Routledge, 2007. In Loos Space: Possibility and Diversity in Urban Life, edited by Karen A. Franck and Quentin Stevens, 174-92.
- Enstaka artiklar eller bokutdrag kan tillkomma. Dessa tillgängliggörs i så fall digitalt på Canvas innan kursstart.
Kontaktinfo
Kursansvarig: Jesper Magnusson,
jesper.magnusson@abm.lth.se