Kursplan för
Rehabiliteringsteknik och design
Rehabilitation Engineering and Design
TNX153, 7,5 högskolepoäng, G2 (Grundnivå, fördjupad)
Gäller för: Läsåret 2016/17
Beslutad av: Utbildningsnämnd E
Beslutsdatum: 2016-04-04
Allmänna uppgifter
Valfri för: BME4-br, C4-da, D4, M4, MD4
Undervisningsspråk: Kursen ges på begäran på engelska
Syfte
I ett samhälle för alla utformas miljöer, produkter och
tjänster utifrån vetskapen att människor är olika och har olika
förutsättningar, och att dessa för samma person varierar över
tid och med olika situationer. Denna kurs är inriktad på
universell utformning (Universal Design) som kan förklaras som
design av produkter, tjänster och miljöer som är användbara
för en så stor del av befolkningen som möjligt, utan att det
krävs speciell anpassning.
Syftet med kursen är att studenterna ska lära sig hur de i
sina kommande yrkesroller kan ta hänsyn till människors olika
förutsättningar och förmågor samt medverka till att de
produkter, tjänster och miljöer som utvecklas blir användvärda
för så många människor som möjligt. Vidare tränas studenten
också i att föreslå och förverkliga möjliga förbättringar
till produkter, tjänster och miljöer så att de i högre grad
uppfyller kriterierna för Universal Design. Kursens behandlar
processen (hur man tar fram nytt) och även utvärdering av
resultat.
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
- kunna redogöra för inkluderande designprinciper och
utvärderingsmetoder (t ex baserat på Universal Design, Design for
All, Inclusive design) som kan användas som guidelines vid
utveckling eller utvärdering av produkter, miljöer och
tjänster
- kunna redogöra för vilken nytta universell och inkluderande
design har för ett samhälle som stödjer och strävar mot
mångfald
- kunna identifiera och analysera situationer, produkter,
miljöer och tjänster utifrån ett inkluderande perspektiv
- ha kunskap om hur universell design, tillgänglighet och social
hållbarhet hänger ihop och vad skillnaderna är.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
- kunna utveckla en produkt, tjänst och miljö, som tar hänsyn
till människors olika förutsättningar och förmågor. Detta
görs i grupp i samverkan med industridesignstudenter.
- kunna tillämpa de sju principerna för universal design vid
utveckling av produkter, tjänster och miljöer.
- kunna identifiera bredare tillämpningsområden för framtagna
produkter.
- kunna tillämpa användarcentrerad designmetodik.
- kunna kombinera subjektiva och objektiva metoder vid
utvärdering av produkter, tjänster och miljöer.
- kunna presentera metod och resultat muntligt och skriftligt
för en bred målgrupp.
- kunna presentera resultatet i en funktionsmodell, en
utseendemodell och ett produktblad.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
- kunna beskriva den strävan som ligger i design av produkter
och tjänster så att de är estetiska och användbara för så
många som möjligt oavsett ålder och förmågor.
- kunna ta hänsyn till att människor är olika med en stor
variation i förutsättningar och förmågor och att de har har
olika önskemål och behov.
- kunna ge uttryck för hur universell utformning bidrar till ett
samhälle för alla.
Kursinnehåll
Kursen består av seminarier och inlämningsuppgifter kopplade
till teori om universell design, tillgänglighet och social
hållbarhet samt ett projektarbete som utförs tillsammans med
industridesignstudenter som går kursen ”Universal design,
projekt”.
Projektarbetet skall resultera i en prototyp av en universellt
utformad produkt, miljö eller tjänst. Kursen är problembaserad
och projektorienterad.
Kursens examination
Betygsskala: UG
Prestationsbedömning: Examinationen kommer att ske både enskilt och baserat på arbete i grupp. Om individuella obligatoriska uppgifter och projektarbete i grupp bedöms som godkända, erhålls betyget godkänt.
Antagningsuppgifter
Förkunskapskrav:
- Minst 120 högskolepoäng som har uppnåtts eller tillgodoräknats på programmet
Begränsat antal platser: 30
Urvalskriterier: Godkända på kursen TNX097 Rehabiliteringsteknik har förtur.
Antal poäng som har uppnåtts eller tillgodoräknats på programmet enligt Ladok 12 dec.
Kursen överlappar följande kurser: TNS120, TNSA01, TNSF01, TNX151, TNX152
Kurslitteratur
- The Delta Centre: Trends in Universal Design. The Delta Centre, 2013, ISBN: 978-82-8003-101-3. Boken finns att ladda ner från http://www.bufdir.no/global/nbbf/universell_utforming/Trends_in_Universal_Design.PDF.
- Caltenco et al: Universal Design 2014, Three Days of Creativity and Diversity. IOS Press, 2014, ISBN: 978-1-61499-403-9. Boken finns att ladda ned från http://ebooks.iospress.nl/volume/universal-design-2014-three-days-of-creativity-and-diversity.
- Steinfeld, E. and Maisel, J.: Universal Design – Creating Inclusive Environments. Wiley, 2012, ISBN: 978-0470399132. Frivillig litteratur!.
- Jönsson B. et al.: Människonära design / Design Side by Side. Studentlitteratur, 2005, ISBN: 978-91-44-04494-1. Frivillig litteratur!
Boken finns också att ladda ned från http://www.certec.lth.se/dok/manniskonaradesign.
Kontaktinfo och övrigt
Kursansvarig: Håkan Eftring, universitetslektor, tekn dr, hakan.eftring@certec.lth.se
Examinator: Per-Olof Hedvall, tekn dr, per-olof.hedvall@certec.lth.se
Hemsida: http://www.certec.lth.se/utbildning