Kursplan för
Kravhantering
Requirements Engineering
ETSN15, 7.5 högskolepoäng, A (Avancerad nivå)
Gäller för: 2024/25
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning C/D
Beslutsdatum: 2024-04-16
Ikraftträdande: 2024-05-08
Allmänna uppgifter
Fördjupning: Avancerad nivå, kurs/er som inte kan klassificeras
Valfri för: C4-adv, C4-pvs, D4-se, E4-pv, F4, F4-pv, I4, I4-pvs
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Syfte
Kursens syfte är att ge studenten grundläggande och fördjupade kunskaper och färdigheter inom kravhantering i storskalig utveckling av system med betydande andel programvara. Kursen ger både teoretisk analysförmåga inom ämnet och praktisk tillämpning av metoder och tekniker för kravhantering. Kursen ger träning i att läsa vetenskapliga artiklar i ämnet.
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
- definiera grundläggande begrepp och principer inom kravhantering
- redogöra för ett flertal olika typer av krav
- redogöra för och värdera ett flertal olika metoder och tekniker för kravhantering
- beskriva och relatera olika delprocesser inom kravhantering
- beskriva kravhanteringsprocessens relation till övriga processer i produktlivscykeln
- redogöra för kravhanteringens relation till marknadsorienterad produktledning
- diskutera några forskningsresultat inom kravhanteringsområdet
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
- kunna välja lämplig kravhanteringsteknik för sammanhanget
- kunna använda flera olika tekniker för att identifiera krav
- kunna använda flera olika tekniker för att specificera krav
- kunna använda flera olika tekniker för att validera krav
- kunna använda flera olika tekniker för att prioritera krav
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
- medvetet kunna välja arbetssätt efter hur kravbilden ser ut.
- visa prov på ett systematiskt och långsiktigt arbetssätt.
- medvetet kunna problematisera över kravkvalitetens påverkan på slutproduktens kvalitet.
- på ett adekvat sätt kunna involvera användare i kravprocessen.
- medvetet kunna problematisera över kravhanteringens relation till ekonomiska aspekter i produktutveckling
Kursinnehåll
- Krav på olika abstraktionsnivåer och i olika sammanhang
- Kravhanteringens delprocesser och deras relation
- Specificering av datakrav, t ex med virtuella fönster och datamodeller
- Specificering av funktionella krav, t ex med egenskapskrav och uppgiftsbeskrivningar
- Specificering av olika typer av kvalitetskrav (icke-funktionella krav), t ex användbarhet, prestanda, och tillförlitlighet
- Olika tekniker för kravidentifiering, t ex fokusgrupper
- Olika tekniker för kravvalidering, t ex granskningar
- Olika tekniker för kravprioritering, t ex parvisa jämförelser
- Marknadsorienterad kravhantering, produktledning och prioritering
Föreläsningar ger en översikt av teorin och hjälp till självstudier. Projektarbete ger praktisk träning i kravprocessens olika delar. Övningarna relaterar teorin till praktik genom diskussion av lösningar till uppgifter.
Kursens examination
Betygsskala: TH - (U, 3, 4, 5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Examinationen sker både enskilt och i grupp. Projektarbete bedöms i grupp, genomförda och rapporterade laborationer bedöms parvis, och skriftlig tentamen bedöms individuellt. Slutbetyget ges av en sammanvägning mellan projektarbetets betyg och poängtalet på tentamen.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Moduler
Kod: 0117. Benämning: Kravhantering.
Antal högskolepoäng: 4.5. Betygsskala: TH - (U, 3, 4, 5).
Prestationsbedömning: Slutbetyg på kursen baseras till 60% på resultatet av tentamen.
Modulen omfattar: Skriftlig tentamen.
Kod: 0217. Benämning: Projekt.
Antal högskolepoäng: 3.0. Betygsskala: TH - (U, 3, 4, 5).
Prestationsbedömning: Slutbetyg på kursen baseras till 40% på resultatet på projektarbetet.
Modulen omfattar: Projekt och laborationer.
Antagningsuppgifter
Förkunskapskrav:
- EDA260 Programvaruutveckling i grupp – projekt eller EDA270 Coachning av programvaruteam eller EDAF45 Programvaruutveckling i grupp - projekt eller EDAG05 Agil programvaruutveckling - projekt eller EDAN80 Coachning av programvaruteam eller ETS032 Programvaruutveckling för stora system eller ETSA01 Ingenjörsprocessen för programvaruutveckling - metodik eller ETSA02 Programvaruutveckling - metodik eller ETSA03 Programvaruutveckling - metodik eller ETSA05 Ingenjörsprocessen för programvaruutveckling - samhällsaspekter eller ETSF01 Ingenjörsprocessen för programvaruutveckling - ekonomi och kvalitet eller ETSF20 Programvaruutveckling för stora projekt eller ETSF25 Affärsdriven programvaruutveckling eller ETSN05 Programvaruutveckling för stora system eller MAMN01 Avancerad interaktionsdesign
Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser:
ETS672
ETSF30
ETS170
Kurslitteratur
- Lauesen S: Software Requirements – Styles and Techniques. Addison-Wesley, 2002, ISBN: 0-201-74570-4.
- Kompendium och artiklar som anvisas av institutionen.
Kontaktinfo
Kursansvarig: Professor Björn Regnell,
bjorn.regnell@cs.lth.se
Hemsida: https://cs.lth.se/etsn15
Övrig information
Kursen innefattar ett projekt på 3 hp.