Kursplan för
Rehabiliteringsteknik
Rehabilitation Engineering
TNX097, 7,5 högskolepoäng, G2 (Grundnivå, fördjupad)
Gäller för: Läsåret 2015/16
Beslutad av: Utbildningsnämnd E
Beslutsdatum: 2015-04-13
Allmänna uppgifter
Valfri för: BME4-br, C4-da, D4, E4-mt, F4, M4, MD4
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Syfte
Syftet med kursen är att öppna ögonen för teknikens
möjligheter för människor som har funktionsnedsättningar för
att öka självständighet, livskvalitet och möjlighet att delta i
samhället. Kunskaper om människan och förmågan att sätta sig
in i olika människors livssituation kommer att vara viktiga
egenskaper hos en ingenjör för att kunna delta i samhällets
strävan mot mångfald.
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
- kunna identifiera och analysera faktorer som kan utgöra hinder
för människor med funktionsnedsättningar, med fokus på vad den
berörda människan vill göra i konkreta situationer
- kunna reflektera kring och beskriva hur tekniska möjligheter
kan stödja människor med olika funktionsnedsättningar att
uppfylla sina drömmar, önskningar och behov
- kunna värdera en produkts tillgänglighet för människor med
rörelsehinder, hörselskador, synskador och kognitiva
svårigheter
- kunna redogöra för inkluderande designprinciper (t ex
Universal Design, Design for All, Inclusive design) som kan
användas som guidelines vid utveckling eller utvärdering av
produkter
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
- kunna analysera en given produkts användargränssnitt och
förbättra detta baserat på kunskap om en person eller en
målgrupp
- kunna göra en kravspecifikation och i den ta hänsyn till
användbarhets- och tillgänglighetsaspekter för en bred målgrupp
av användare
- kunna utveckla en prototyp som matchar en specifik
användargrupp eller har fokus på universal design
- kunna ge en kort muntlig presentation av prototypen och dess
användning
- kunna beskriva produkten på ett tillgängligt sätt i en
poster och i ett produktblad
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
- kunna ge uttryck för den värdegrund som ligger i FNs
konvention om rättigheter för personer med
funktionsnedsättningar, att alla ska fullt ut åtnjuta alla
mänskliga rättigheter och grundläggande friheter med eller utan
hjälp av teknisk eller mänsklig assistans
- kunna beskriva den strävan som ligger i design av produkter
och tjänster så att de är estetiska och användbara för så
många som möjligt oavsett ålder och förmågor
- kunna ta hänsyn till att människor är olika med en stor
individuell variation
- kunna ge uttryck för att det är en positiv utmaning att
försöka skapa lösningar som ökar en individs självständighet
och livskvalitet
Kursinnehåll
I denna kurs får du träffa människor som har en
funktionsnedsättning och som berättar om sin teknikanvändning.
Du får genomföra inlevelseövningar där funktionsnedsättningar
simuleras och analysera hur olika produkter uppfyller sådana
designkriterier som syftar till att skapa produkter för en bred
målgrupp (Universal Design, Design for All, Inclusive Design). Du
får också träna din förmåga att lösa ingenjörsmässiga
problem i ett människonära designprojekt där resultatet antingen
är en universellt utformad produkt eller ett hjälpmedel som
syftar till att lösa ett specifikt problem. Konkreta övningar och
uppgifter varvas med teori och tillfällen för diskussion.
Exempel på forskningsprojekt inom rehabiliteringsteknik
presenteras.
Kursens examination
Betygsskala: TH
Prestationsbedömning: Examinationen kommer att ske både enskilt och baserat på arbete i grupp. Om individuella obligatoriska uppgifter, hemtentamen och projektarbete bedöms som godkända, erhålls betyg 3.
Antagningsuppgifter
Förkunskapskrav:
- Minst 90 högskolepoäng från civilingenjörsprogrammet
Begränsat antal platser: 35
Urvalskriterier: Antal poäng som återstår till examen enligt Ladok 17 juni.
Kursen överlappar följande kurser: TNS120, TNX096
Kurslitteratur
- Jönsson, B m fl: Människonära design. Studentlitteratur 2005. ISBN:978-91-44-04494-1. Boken finns också att ladda ned från http://www.arkiv.certec.lth.se/dok/manniskonaradesign .
- Arne Svensk: Design av kognitiv assistans, Licentiatuppsats från Certec, LTH. Nummer 1:2001. 2001, ISBN: 91-631-0782-1.
- Övrig litteratur består framför allt av internetlänkar.
- Utdelat material om de sju principerna för universal design.
Kontaktinfo och övrigt
Kursansvarig: Håkan Neveryd, universitetsadjunkt, tekn lic, hakan.neveryd@certec.lth.se
Examinator: Håkan Neveryd, universitetsadjunkt, tekn lic, hakan.neveryd@certec.lth.se
Lärare: Bitte Rydeman, fil dr, bitte.rydeman@certec.lth.se
Lärare: Kirsten Rassmus Gröhn, universitetslektor, tekn dr, kirre@certec.lth.se
Lärare: Björn Breidegard, universitetslektor, tekn dr, bjorn@certec.lth.se
Hemsida: http://www.certec.lth.se/utbildning