Kursplan för
Belastnings- och kognitionsergonomi
Cognitive and Physical Ergonomics
MAMA05, 10 högskolepoäng, G1 (Grundnivå)
Gäller för: Läsåret 2013/14
Beslutad av: Utbildningsnämnd E
Beslutsdatum: 2013-04-17
Allmänna uppgifter
Huvudområde: Industridesign.
Obligatorisk för: KID2
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Syfte
Syftet med kursen är att studenterna tidigt i utbildningen
skall lära sig att utveckla produkter, företeelser och miljöer
som är anpassade till människors fysiska och kognitiva
förutsättningar.
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
- kunna definiera grundläggande ergonomiska begrepp.
- kunna beskriva hur fysisk och kognitiv förmåga kan variera
mellan individer.
- kunna problematisera samspelet människa, teknik, situation och
aktivitet.
- kunna beskriva människokroppensuppbyggnad, funktion och
kapacitet utifrån ergonomiska aspekter.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
- kunna analysera en produkt eller företeelse utifrån ett
ergonomiskt perspektiv.
- med hjälp av en användarcentrerad designprocess kunna
förändra produkter eller företeelser så att de bättre
överensstämmer med människors förutsättningar och
förmågor.
- med hjälp av metoder inom ergonomin kunna upptäcka och
identifiera möjligheter och brister i samspelet mellan användaren
och en produkt/företeelse i ett tidigt skede, samt genomföra
mätningar och analys av resultat för jämförelse av befintliga
produkter.
- kunna ta fram en produktprototyp anpassad till
användartest.
- i grupp kunna hitta, välja ut och prioritera relevant
information ur en skriftlig rapport
- kunna kommunicera resultatet från en undersökning i
text/bild/ljud.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
- kunna ta hänsyn till att människor är olika med en stor
variation i förutsättningar.
- kunna ge uttryck för en inställning att det primärt inte är
människorna det är fel på om en produkt eller företeelse är
belastande eller svår att använda, utan att det är en positiv
utmaning att försöka göra produkter och företeelser anpassade
till användaren.
- förespråka en användarcentrerad och participativ
designprocess.
Kursinnehåll
Kursen innehåller individuella uppgifter och
gruppuppgifter/projekt samt föreläsningar/seminarier som
behandlar följande områden:
- Kognition, människans förmågor
- Uppmärksamhet. Visuell och audiell perception.
- Analys av användargränssnitt
- Kognitionsergonomiska begrepp
- Användbarhet
- Kognitiv design
- Antropometri och kroppsvinklar
- Biomekaniska beräkningar
- Mätning av kroppsfunktioner, som t ex muskelaktivitet
- Mätning och observation av kroppsställningar, kroppsrörelser
och beteenden
- Analys av mätdata, som t ex amplitud, duration och
frekvens
Kursens examination
Betygsskala: UG
Prestationsbedömning: För godkänt slutbetyg krävs godkända inlämningsuppgifter och godkänd skriftlig och muntlig redovisning av gruppuppgifter/projekt.
Antagningsuppgifter
Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser: MAM081, MAMA10, MAMA11, TNS112
Kurslitteratur
- Norman, D. A.: The Design of Everyday Things. MIT Press, 2002, ISBN: 978-0-465-06710-7.
- Hägg G., Ericson M., Odenrick P. Fysisk belastning i boken Arbete och teknik på människans villkor, Bohgard M., m fl, 2008, Prevent, Stockholm.
- Material som delas ut vid kursstart och i samband med föreläsningarna/seminarierna.
Kontaktinfo och övrigt
Examinator: Per Odenrick, professor, per.odenrick@design.lth.se
Kursansvarig: Håkan Eftring, universitetslektor, hakan.eftring@certec.lth.se
Hemsida: http://www.certec.lth.se/utbildning