Kursplan för

Miljösystemanalys och hållbar utveckling
Environmental Systems Studies and Sustainable Development

FMIF10, 6.0 högskolepoäng, G2 (Grundnivå, fördjupad)

Gäller för: 2024/25
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning W
Beslutsdatum: 2024-04-02
Ikraftträdande: 2024-05-08

Allmänna uppgifter

Huvudområde: Teknik Fördjupning: Grundnivå, kurs/er som inte kan klassificeras
Obligatorisk för: Pi3
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska

Syfte

Syftet för kursen är att förbereda blivande civilingenjörer så att de kan hantera hållbarhetsfrågor i sin framtida yrkesutövning. Många kommer att verka i stora företag eller organisationen på en internationella marknad och med hög kompetens följer ett personligt ansvar för t.ex. resurs- och miljöfrågor. Därför behövs inte bara kunskap om aktuella miljö- och hållbarhetsfrågor, utan även kännedom om samhällets ramar för miljöarbetet.

Mål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten

Kursinnehåll

Introduktion till och diskussion av begreppet hållbar utveckling, miljöetik och ekonomiska perspektiv på hållbar utveckling.

Genomgång av nationella och internationella mål kring hållbar utveckling, exempelvis det svenska miljömålssystemet och Agenda 2030.

Resursanvändning och resursflöden, klimatförändringar och förlust av biologisk mångfald är tre utmaningar för hållbar utveckling som särskilt behandlas.

Kursens examination

Betygsskala: TH - (U, 3, 4, 5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning:

Muntlig tentamen. Projektet utförs i mindre grupper, och utgörs av en analys av en aktuell frågeställning, relaterad till innehållet i kursen. Arbetet redovisas i form av en kortfattad uppsats som diskuteras/försvaras muntligt.Inlämningsuppgifter utförs enskilt. En uppgift är av beräkningskaraktär, och skall innefatta såväl beräkningar som självständiga kommentarer till beräkningarnas resultat. Obligatoriskt deltagande i seminarier. Slutbetyget (3, 4 eller 5) utgörs av en viktning av resultatet från tentamen med 2/3 och projektet med 1/3.

Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.

Moduler
Kod: 0113. Benämning: Tentamen.
Antal högskolepoäng: 4.0. Betygsskala: UG - (U, G). Prestationsbedömning: Godkänd skriftlig eller muntlig tentamen
Kod: 0213. Benämning: Inlämningsuppgifter.
Antal högskolepoäng: 2.0. Betygsskala: UG - (U, G). Prestationsbedömning: Projekt i grupp. Inlämningsuppgifter och seminarier.

Antagningsuppgifter

Förutsatta förkunskaper: Minst 90 högskolepoäng inom utbildningen.
Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser: FMIF45 FMIF50 FMI031 FMIA01 FMIF05 FMIF35 FMIF01 FMIF15 FMIF20

Kurslitteratur

Kontaktinfo

Kursansvarig: Alexandra Nikoleris, alexandra.nikoleris@miljo.lth.se
Lärare: Joachim Tilsted, joachim_peter.tilsted@miljo.lth.se
Kursadministratör: Petra Malmquist, petra.malmquist@miljo.lth.se
Hemsida: https://www.tos.lth.se/utbildning/grundutbildning/