Kursplan för

Arkitektur - I samtid
Architecture - In the Contemporary

AFKF01, 18.0 högskolepoäng, G2 (Grundnivå, fördjupad)

Gäller för: 2024/25
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning A
Beslutsdatum: 2024-04-16
Ikraftträdande: 2024-05-08

Allmänna uppgifter

Huvudområde: Arkitektur Fördjupning: Grundnivå, kurs/er som inte kan klassificeras
Alternativobligatorisk för: A3
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska

Syfte

Syftet är att genom gestaltning i komplexa kontexter ge studenten kunskap om arkitekturens rumsliga egenskaper och utveckla dennes förmåga att utforma arkitektur i fysiskt specifika och socialt sammansatta situationer. Kursens syftar dessutom till att träna studentens förmåga att med ett kritiskt reflekterande och utvärderande förhållningssätt dokumentera och kommunicera ett eget arkitekturprojekt.


Särskilt fokus ägnas samtids- och framtidsfrågor som kan utveckla arkitekturen i nya riktningar.

Mål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten

Kursinnehåll

Kursen är projektorienterad och den huvudsakliga uppgiften är att gestalta ett arkitektoniskt förslag som relaterar till ett givet urbant eller landskapligt sammanhang. 


Studentens förmåga att dokumentera och kommunicera ett eget arkitekturprojekt tränas genom workshops, seminarier och handledning. Projektet sammanställs i en rapport som diskuteras vid examinationstillfället.


Projektuppgiften inbjuder till en kritisk granskning av arkitektur och stimulerar till att utveckla ett personligt och experimentellt arbetssätt, där innovativa förslag kan prövas. 


Stor vikt läggs vid att undersöka hur byggnader och platser kan ta till vara aspekter som rör samtida byggande och framtida utmaningar i ett arkitektoniskt förslag som tillför, förnyar och förändrar rumsliga strukturer både i ett kortare och ett längre tidsperspektiv.


Handledning sker kontinuerligt och vid särskilda inlämningar, presentationer och offentliga genomgångar tränas studenten i att på ett strukturerat och insiktsfullt sätt kommunicera arkitektur i ritningar, ord och bild. Gestaltningsuppgiften stöds av föreläsningar, övningar, litteraturstudier och seminarier.


Verktyg som använts, exempelvis för att förbättra textkvalitet, generera idéer eller behandla data ska redovisas i arbetet. Det ska tydligt framgå på vilket sätt dessa verktyg har bidragit till slutresultatet. Generativ AI får inte citeras som källa.


Kursens examination

Betygsskala: UG - (U, G) - (Underkänd, Godkänd)
Prestationsbedömning:

För godkänt krävs ett godkänt projekt, heltäckande dokumenterat i en rapport, d.v.s. en sammanställning av projektet i ritningar, bilder, text och modellfoton. Dessutom krävs aktivt deltagande i schemalagd undervisning (minst 75% närvaro) som föreläsningar, introduktioner, genomgångar och seminarier, samt godkänd opposition av annan students rapport. Examinationen kommer att vara såväl muntlig som skriftlig.

Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.

Moduler
Kod: 0124. Benämning: Arkitektur - I samtid.
Antal högskolepoäng: 18.0. Betygsskala: UG - (U, G).

Antagningsuppgifter

Förkunskapskrav:

Begränsat antal platser: 26
Urvalskriterier: Avklarade högskolepoäng inom programmet. Förtur ges till studenter vars program har kursen listad i läro- och timplanen.
Kursen överlappar följande kurser: AAHF30 AAHF35

Kurslitteratur

Kontaktinfo

Kursansvarig: Gediminas Kirdekis, Gediminas.Kirdekis@arkitektur.lth.se

Övrig information

Kurslitteratur tillhandahålls i form av ett digitalt kursbibliotek på kurshemsidan på Canvas.