Gäller för: Läsåret 2022/23
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning C/D
Beslutsdatum: 2022-04-07
Valfri för: BME5, C5, D5, F5, M5, MD5, N5
Undervisningsspråk: Kursen ges på begäran på engelska
Kursen ”Förändringsledning”/”Change Management” är en projektbaserad kurs som syftar till att;
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
Världen genomgår just nu omvälvande förändringar. Teknologier som möjliggör och stödjer en utveckling av ökad hållbarhet och digitalisering är några av de områden som företag behöver förbereda och anpassa sig till. Ingenjörsstudenter behöver därmed förbereda sig på att leda och utveckla företag i en föränderlig värld.
Vi lever i en föränderlig värld, inte minst på grund av att nya teknologier möjliggör nya produkter, processer, organisationsformer och arbetssätt. För att fullt ut utnyttja dessa möjligheter krävs ofta förändringar i många delar av organisationen, vilket ställer krav på ett bra förändringsledarskap. Ledarskap i dagens organisationer handlar därmed ofta om att leda i förändring. Kursen fokuserar på kunskap, förståelse, verktyg/metoder och bedömningsförmåga för att leda förändring, inte ur ett strikt funktionsperspektiv (FoU, marknadsföring, inköp mfl), utan ur ett övergripande perspektiv där olika funktioner och enheter i en organisation ska förändras på ett samordnat och integrerat sätt. Den vill även belysa betydelsen av medarbetarnas behov i detta förändringsarbete.
Kursen är praktiskt inriktad och studenter förväntas arbeta i projektgrupper med de olika koncepten/förändringsledningsmetoderna inför seminarier samt med ett större projektarbete tillsammans med ett företag (eller annan organisation) under kursens gång.
Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Betyg kommer att grunda sig på: projektarbete i grupp (67% av betyget), samt aktiv närvaro vid gruppövningar (33% av betyget). Närvaro vid övningar är obligatorisk. Vid utebliven närvaro på gruppövning kan en skriftlig komplettering komma att krävas. Poängsatta delmoment: 2.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Delmoment
Kod: 0122. Benämning: Gruppövningar.
Antal högskolepoäng: 2,5. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: G: när samtliga mål har mötts tillfredsställande. Delmomentet omfattar: Aktiv närvaro vid case- och övningsseminarier. Närvaro vid seminarier är obligatorisk. Övrig information: Möjlighet till komplettering kommer endast erbjudas de studenter som inte erhållit betyget ”godkänt”.
Kod: 0222. Benämning: Projektarbete.
Antal högskolepoäng: 5. Betygsskala: TH. Prestationsbedömning: 5: när samtliga mål har mötts, visar på djup kunskap av kursens innehåll, kan visa på nyskapande och kreativt tänkande, och möjligen gått bortom etablerad praktik. 4: när samtliga mål har mötts väldigt väl och fullständigt. 3: när samtliga mål har mötts tillfredsställande, eller när vissa har mötts väldigt väl och andra tillfredsställande. Delmomentet omfattar: Projektarbete som genomförs i grupp om 3-4 studenter och rapporteras skriftligen och muntligen. Övrig information: Möjlighet till komplettering kommer endast erbjudas de studenter som inte erhållit betyget ”godkänt”.
Begränsat antal platser: Nej
Examinator: Lars Bengtsson, lars.bengtsson@design.lth.se
Kursansvarig: Jonas Borell , jonas.borell@design.lth.se