Gäller för: Läsåret 2021/22
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning A
Beslutsdatum: 2021-04-13
Alternativobligatorisk för: MARK2-aad, MARK2-spe
Valfri för: A4
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Kursen ska ge den teoretiska och metodologiska ramen till de
gestaltande uppgifterna i projektkursen Boendets rum. Genom texter,
föreläsningar samt studier av beskrivna och besökta
referensprojekt stödjer kursen studentens utforskande och
reflekterande arbete i relation till gestaltningsuppgifter
Kursen ska även ge förutsättning för ämnesmässig
kunskapsutveckling som stöd för projektuppgifter vad gäller
hållbarhetsaspekter, historisk utveckling av hus- och
bostadstyper, bostadspolitik, sociala aspekter och teori kring
bostadskvalitet. Då kursen utgår från framtidsrelaterade frågor
innehåller kursen även seminarier för att stimulera en
reflekterande diskussion.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
visa kunskap och insikt om aktuella teorier och vedertagna
metoder för analys av bostadsbebyggelse i en kontext
visa insikt om bostadsutformningens inverkan på människors
välbefinnande och ett ansvarsfullt förhållningssätt till
yrkesrollen
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
visa förmåga att tolka, diskutera och utveckla teoretiska
utgångspunkter och begrepp inom området arkitektonisk
gestaltning
visa förmåga att analysera och kritiskt granska praxis och teori
kring rådande bostadsarkitektur
visa förmåga att genomföra analyser av bostadsarkitektur med
avseende på strukturella och socioekonomiska aspekter, mått,
användning och upplevelsemässiga värden i en rumslig kontext
visa förmåga att formulera strategier för hållbar
bostadsarkitektur med utgångspunkt i fördjupad analys
visa förmåga att i ord och bild kommunicera ett teoretiskt
innehåll
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
visa ett kritiskt, självständigt och kreativt
förhållningssätt till bostadsarkitektur
visa förmåga att värdera koncept och resultat från ett
mänskligt perspektiv
visa förmåga att kritiskt värdera det egna
gestaltningsarbetet
Kursen innehåller litteraturstudium, föreläsningar, seminarier, presentationer och en studieresa (se nedan i övrigt) Undervisningen sker företrädesvis i grupp men enskilda övningar kan förekomma.
Betygsskala: UG - (U,G) - (Underkänd, Godkänd)
Prestationsbedömning: Godkända övningsuppgifter samt 80% närvaro vid studiebesök och föreläsningar. Obligatorisk närvaro vid seminarier. Vid betyget underkänd har studenten rätt till förnyad examination efter komplettering. Examinator meddelar studenten vad som krävs för att uppnå betyget godkänt.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Begränsat antal platser: Nej
Kursen kan ställas in: Om färre än 12 anmälda.
Kursansvarig: Tomas Tägil, tomas.tagil@arkitektur.lth.se
Övrig information: Kursen kopplas obligatoriskt till ”Boendets rum, 15 hp”
I kursen ingår fältstudier av relevanta referensprojekt.