Gäller för: Läsåret 2017/18
Beslutad av: Programledning A
Beslutsdatum: 2017-03-28
Alternativobligatorisk för: A3
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Syftet är att genom gestaltning i komplexa kontextuella sammanhang präglade av olika tidsavtryck ge studenten kunskap om arkitekturens rumsliga egenskaper och utveckla dennes förmåga att utforma arkitektur i fysiskt specifika och socialt sammansatta situationer. Särskilt fokus ägnas den kontextuella dimensionen i materiell och immateriell mening och hur den påverkar den byggda miljön.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
visa fördjupad kunskap om metoder och teoretisk grund inom området arkitektur och bebyggelsemiljö med speciellt fokus på kontextuella sammanhang.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
visa förmåga att inom ett projekt som medvetet förhåller sig
till kontextuella sammanhang gestalta, planera eller förnya
miljöer och byggnader.
visa förmåga att identifiera och hantera grundläggande
frågeställningar inom arkitekturens och samhällsbyggandets
områden.
visa förmåga att med adekvat arkitektonisk metod och syntes,
kritiskt, självständigt och kreativt genomföra skapande
uppgifter inom kursens program.
visa förmåga att presentera sitt arkitekturprojekt så att det
kommunicerar på ett, för yrket, acceptabelt sätt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
kunna bedöma värdet för det egna projektet hos olika typer av
bakgrundsinformation.
visa förmåga att kritiskt värdera det egna arbetsresultatet
under och efter designprocessen.
Kursen ger grundläggande information om det byggdas
kontextuella sammanhang samt hur dessa diskuteras och värderas i
praktik och teori. Adekvata metoder introduceras och i en
tillämpande gestaltningsuppgift tränas studenten i hur
byggnader/miljöer kan ta till vara, vidareutveckla och förnya
existerande fysiska, kulturella och sociala kontexter i den byggda
miljön.
Gestaltningsuppgiften - det dominerande inslaget - finns i ett
urbant eller landskapligt sammanhang. Projektuppgiften skall
inbjuda till en kritisk granskning av arkitekturens grunder samt
stimulera till ett experimentellt arbetssätt, där innovativa och
nydanande lösningar provas.
Studenter handleds på veckobasis och vid särskilda
delgenomgångar och tränas i att på ett strukturerat och
insiktsfullt sätt kommunicera arkitektur, i ord och bild.
Gestaltningsuppgiften stöds av föreläsningar, workshops,
litteraturstudier och seminarier. Slutlig examination sker vid en
offentlig genomgång där inbjudna externa kritiker medverkar.
Betygsskala: UG - (U,G) - (Underkänd, Godkänd)
Prestationsbedömning: För godkänt krävs ett godkänt projekt, heltäckande dokumenterat i en portfölj, d.v.s. en sammanställning av projektet i ritningar, bilder, text och modellfoton. Dessutom krävs aktivt deltagande i schemalagd undervisning (minst 80% närvaro) som introduktioner, genomgångar och seminarier. Examinationen kommer att vara såväl muntlig som skriftlig.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Begränsat antal platser: 24
Urvalskriterier: Intervju och bedömning av portfölj.
Kursen kan ställas in: Om färre än 12 anmälda.
Kursansvarig: Christer Malmström, Christer.Malmstrom@arkitektur.lth.se