Gäller för: Läsåret 2021/22
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning A
Beslutsdatum: 2021-04-13
Alternativobligatorisk för: MARK2-aad, MARK2-spe
Valfri för: A4
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Kursen syftar till att träna studenterna i att problematisera begreppet boende – bostad genom en fördjupad kunskap om bostadsutformning i en föränderlig värld där sociala, kulturella och hållbarhetsmässiga aspekter väger tungt. Vidare syftar kursen till att utveckla och knyta ihop kunskaper från tidigare kurser genom en fördjupning i bostadens mått, bruk, kvalitativa egenskaper och upplevelsemässiga värden. Bostäders inverkan på möjligheten till hållbar utveckling är en självklar utgångspunkt. Undervisningen stimulerar en kritisk hållning till dagens bostadsbyggande och en vilja att experimentera med nya hustyper och nya typer av bostäder.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
vara väl förtrogen med den arkitektoniska gestaltningens
potential att bidra till hållbar utveckling i ett föränderligt
samhälle.
visa insikt om de viktigaste kriterierna för hållbar
bostadsgestaltning
kunna analysera relationen mellan byggnad och en given kontext
visa insikt om sociala och kulturella faktorers relevans för
gestaltning av boende och bostäder
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
visa förmåga att analysera kvalitetsaspekter av bostäder
utifrån mått, användning, upplevelser, hållbarhet, material och
detaljer
visa förmåga att relatera gestaltningen till givna
förutsättningar och begränsningar
visa förmåga att utforma nya hus- och bostadstypologier
visa förmåga att inkludera aspekter av konstruktion, material och
detaljer i egna gestaltningsprojekt
visa förmåga att i ord, ritningar och illustrationer kunna
kommunicera sitt projekt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
visa ett kritiskt och empatiskt förhållningssätt till
bostadsarkitektur
visa förmåga att kritiskt värdera det egna arbetsresultatet
under designprocessen
Kursen tränar studenternas förmåga att rita bostäder med hög kvalitet med medvetenhet om att hushållens sammansättning och levnadsformer ständigt förändras och kan se ut på många olika sätt. Genom en holistisk metod utvecklar studenterna sin förmåga att integrera hållbarhetsaspekter i gestaltning av bostäder i en medvetet behandlad kontext och med fokus på upplevelsemässiga värden. Bostadens kvaliteter undersöks från den lilla skalan med mått, användning, material och detaljer till den stora med relationen till omgivande samhälle, bebyggelse och landskap.
Kursens projektuppgift kan gälla både bostäder i den täta
staden eller en lantlig situation. Konstnärliga ingångar skall
ställas mot vedertagen eller vetenskapligt belagd kunskap. Kursen
delas in i mindre prövande projekt i början och ett större
syntetiserande i den andra delen. Genom tidigt val av övningstomt
kommer den kontextuella läsningen tidigt in i projektet.
Användande av referensprojekt som tillägnas i den kopplade
teorikursen ger en ingång till metod och inspiration. Uppgiften
kan såväl vara av typen lågt-tätt eller mer komplexa
sammanhang. Progression görs genom att projektuppgiften är
etappindelad med mellangenomgång och schemalagda
handledningssamtal.
Betygsskala: UG - (U,G) - (Underkänd, Godkänd)
Prestationsbedömning: Godkända projekt- och övningsuppgifter samt 80% aktiv närvaro vid seminarier, studiebesök och föreläsningar. Obligatorisk närvaro vid genomgångar. Projektförslagets och presentationens kvaliteter värderas och diskuteras av en bedömningsgrupp bestående av kursansvarig examinator, lärare och eventuellt extern kritiker varefter examinator beslutar om projektet anses uppfylla kraven för betyget godkänd. Vid betyget underkänd har studenten rätt till förnyad examination efter komplettering eller omarbetning av projektet. Examinator meddelar studenten vad som krävs för att uppnå betyget godkänt.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Begränsat antal platser: Nej
Kursen kan ställas in: Om färre än 12 anmälda.
Kursansvarig: Tomas Tägil, tomas.tagil@arkitektur.lth.se
Kursansvarig: Jesus Mateo, jesus.mateo@arkitektur.lth.se
Övrig information: Till kursen kopplas obligatoriskt ”Boendets rum, teori, 7,5 hp”.