Gäller för: Läsåret 2020/21
Beslutad av: Programledning C/D
Beslutsdatum: 2020-03-30
Valfri för: BME4, C4, D4, E4, F4, I4-ai
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Kursen syftar till att studenterna utvecklar förståelse för hur industriellt arbete är organiserat avseende såväl produktionssystemets effektivitet som människors behov och förutsättningar. Dessutom avser kursen att studenterna ska utveckla färdigheter att motivera och tillämpa olika metoder och verktyg för planering, analys, kommunikation, ledning och utveckling av arbetsorganisationer och projekt. Kursen avser även att ge insikter i mänskliga förutsättningar hos ledning och medarbetare såsom drivkrafter, värderingar och attityder, vilket stödjer ett hållbart och innovativt hälsofrämjande ledarskap.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Definiera och ändamålsenligt diskutera kursens grundläggande begrepp och dess samband relaterat till ledning, projektledning och arbetsorganisation.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
För godkänd kurs skall studenten skriftligt och muntligt kunna värdera olika moment utifrån olika perspektiv på ämnet och ge och ta konstruktiv kritik. Detta innebär att studenten ska utvärdera och förhålla sig till ämnet genom att individuellt samt i samverkan med kursdeltagare reflektera över litteratur, vetenskapliga artiklar, visuella presentationsformer, projektarbeten samt pedagogiska moment inom kursen.
I kursen presenteras vetenskapligt publicerade teorier, metoder och tekniker som övergripande behandlar ledning och samarbete, samt mer specifika metoder beroende på situation. De olika kursmomenten kombineras på ett sätt som stödjer erfarenhetsbaserat lärande genom reflektion och konkreta kopplingar till aktiviteter, tidigare erfarenheter och framtida möjligheter.
Centrala begrepp och moment i kursen:
Arbetsorganisatoriska teorier ur produktionstekniskt och
beteendevetenskapligt perspektiv. Historik och utvecklingstrender
inom arbetsorganisation. Arbetsutformningens beteendevetenskapliga
grunder. Gruppteori, konflikthantering, ledarskap och
medarbetarskap. Ledning och samverkan i projekt. Olika former av
arbetsorganisation och nya produktionskoncept.
Personaladministration - moraliskt och juridiskt ansvar som chef
och anställd. Visualiseringsmetoder, analysredskap, projektverktyg
och mötestekniker. Forsknings- och utvecklingsprojekt.
Utvecklingsprocesser, förbättringsarbete, kompetensutveckling och
innovationsförmåga, hållbart och innovativt hälsofrämjande
ledarskap.
Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Dugga, muntlig och skriftlig redovisning av självständigt genomfört projektarbete i grupp, samt skriftlig tentamen.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Delmoment
Kod: 0113. Benämning: Arbetsorganisation och ledarskap.
Antal högskolepoäng: 7,5. Betygsskala: TH.
Kod: 0213. Benämning: Projektarbete.
Antal högskolepoäng: 0. Betygsskala: UG.
Förutsatta förkunskaper: Studier motsvarande tre år på civilingenjörsutbildningen.
Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser: MAMF15
Examinator: Åsa Ek, asa.ek@design.lth.se
Kursansvarig: Calle Rosengren, calle.rosengren@design.lth.se
Hemsida: http://www.eat.lth.se
Övrig information: Liknande kurs är MAMF15 Arbetsorganisation och ledarskap.