Kursplan för
Stadsförnyelse
Urban Renewal
ASBN50, 7,5 högskolepoäng, A (Avancerad nivå)
Gäller för: Läsåret 2020/21
Beslutad av: Programledning A
Beslutsdatum: 2020-03-26
Allmänna uppgifter
Valfri för: L5-fr, V5-tv
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Syfte
Att ge kunskaper om stadsförnyelse och de metoder som krävs
för genomförandet av stadsförnyelseprocesser.
Att förstå skillnaden jämfört med nyexploatering, hänsynen
som måste tas och vilka förändringskrav i det befintliga som
stadsförnyelse för med sig.
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
- kunna analysera de olika typer av befintliga strukturer som
tillsammans definierar hur staden fungerar.
- kunna relatera analysen till aktuella metoder och strategier
inom området stadsförnyelse.
- kunna tolka och analysera texter om stadsförnyelse och
därtill hörande metoder.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
- formulera kriterier för förnyelse av stadsområden.
- arbeta fram förslag till förnyelse av ett stadsområde.
- skriftligt och med tillhörande plan- och bildmaterial beskriva
förslaget.
- muntligt och visuellt kunna kommunicera sitt projekt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
- kunna värdera förutsättningarna för möjlig
stadsförnyelse.
- visa förmåga att med helhetssyn väga in relevanta
vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter i sina
bedömningar.
Kursinnehåll
- Metoder inom stadsförnyelse
- Teorier inom stadsförnyelse
- Sammanhang inom och mellan områden
- Rörelsekvaliteter i staden
- Utformning av de offentliga rummen
- Blandning av verksamheter
- Förutsättningar för livet i staden
- Om kvalitet i stadsbyggande
- Om städers bebyggelsestruktur
- Om hållbart stadsbyggande
Undervisningsform:
- Gruppövningar
- Gruppgenomgångar
- Litteraturstudier och seminarier
- Föreläsningar
Arbetet är uppdelat på:
- allmän teoribakgrund om vad stadsförnyelse kan bestå av
- ett projektarbete
Kursens examination
Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Godkända övningar och projektarbete, aktivt deltagande på exkursioner, seminarier och genomgångar samt minst 80 % närvaro vid föreläsningar.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Antagningsuppgifter
Förkunskapskrav:
Begränsat antal platser: Nej
Kursen kan ställas in: Om färre än 12 anmälda.
Kurslitteratur
- Wikström, T; Olsson, L: Stadens möjligheter – platser och stråk. 2012.
- Gehl, J: Cities for People. 2010.
- Gehl, J; Gemzøe; Kirknæs; Søndergaard: New City Life. 2006.
Kontaktinfo och övrigt
Kursansvarig: Erik Johansson, erik.johansson@hdm.lth.se
Kursansvarig: Laura Liuke, laura.liuke@hdm.lth.se