Gäller för: Läsåret 2014/15
Beslutad av: Utbildningsnämnd B
Beslutsdatum: 2014-04-14
Valfri för: E4-pla, I4, I4-ai, I5-pvs, M4
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Kursens mål är att skapa en djup kunskap av företags teknologistrategier i relation till dess affärsmässiga förutsättningar. Företagandet blir alltmer komplext och det ställs alltmer krav på att företagen fattar de rätta strategiska beslut; affärsmässiga och tekniska. För att på bästa vis förbereda teknologerna på denna utmanande komplexa miljö och i synnerhet den teknologiska utvecklingen i kombination med den affärsmässiga, syftar denna kurs till att ge teknologerna en bred bild av tekniska förändringsprocesser och dessas nära relation och betydelse för företagens affärsstrategier. Kursen fokuserar främst på det tidiga innovationsskedet i företag där höga krav på framsynthet är nödvändigt för att uppnå unika och varaktiga affärsmässiga konkurrensfördelar.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Konkreta områden som berörs är:
Efter kursen skall teknologen kunna använda etablerade begrepp och facktermer för att på ett ledigt och tydligt sätt kommunicera muntligen och skriftligen med andra funktioner inom företaget och i dess svenska och internationella marknadsnätverk.
Teknisk förändring: mönster och modeller
Teknologerna ges en bred bild av tekniska utvecklings- och
förändringsprocesser samt dess implikationer för företags
affärsstrategier. Vi diskuterar olika innovationsprocesser och
faser av teknologisk utveckling (teknologiska skiften och
paradigm). Vi betonar sambanden mellan förändringar i teknologins
kunskapsbas och företagsstrategier i relation till olika
industriella strukturförändringar.
Teknisk framförhållning
Utveckling av långsiktiga teknologistrategier bygger oundvikligen
på antaganden om framtida teknologiska och marknadstrender. Kan
dessa antaganden göras mera realistiska genom tillämpning av
formaliserade metoder? Vilka tidshorisonter är lämpliga? Vi gör
en systematisk genomgång av både kvantitativa och kvalitativa
metoder (inkl. scenariokonstruktion) för teknisk framsyn och
teknikvärdering. Speciell vikt fästes vid integrering av teknisk
framsyn i företagets beslutsprocesser och FoU-planering.
Strategiska beslut och beslutsprocesser
Detta delmoment fokuserar främst på strategiska överväganden
som företagsledningar bör innefatta i sin beslutsprocess för att
formulera sin affärsstrategi. Det kan t.ex. gälla beslut om nya
produkter, tjänster och system. Det kan även gälla att
vidareutveckla de befintliga för att på ett bättre sätt än nu
möta förändrade krav från marknaden. Vi diskuterar här olika
beslutsöverväganden som syftar till att stimulera och
kvalitetssäkra strategiska beslut i företag.
Betygsskala: TH
Prestationsbedömning: Examinationen består av två delar: Projektarbete (större case) som genomförs i grupp om maximalt fyra studenter samt skriftlig individuell tentamen av kursens litteratur. Slutbetyget är en viktning av praktikfallsbetyget (60 %) och den skriftliga individuella litteraturtentamen(40%). Obligatoriska moment: Internat, caseseminarier, gästföreläsningar samt presentation och diskussion av det större projektet/caset.
Delmoment
Kod: 0112. Benämning: Projekt.
Antal högskolepoäng: 3. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Denna del kan ge 60 poäng, av totalt 100 poäng för kursen.
Kod: 0212. Benämning: Tentamen.
Antal högskolepoäng: 4,5. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Maxpoäng på denna del är 40 poäng, av totalt 100 p på kursen.
Förutsatta förkunskaper: MIOF01 Marknadsföring och globalisering.
Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser: MIO090
Kursansvarig: Univ. lektor Carl-Johan Asplund, carl_johan.asplund@iml.lth.se
Hemsida: http://www.pm.lth.se