Gäller för: Läsåret 2013/14
Beslutad av: Utbildningsnämnd B
Beslutsdatum: 2013-04-10
Valfri för: C4, D4, D4-bg, E4, E4-bg, F4, F4-bg, Pi4, Pi4-ssr
Undervisningsspråk: Kursen ges på begäran på engelska
Kursen syftar till att ge en översikt över teori och praktiskt användbara metoder i datorseende, med tillämpningar inom t.ex. seende system, icke-förstörande mätningar och "augmented reality". Syftet är vidare att få studenten att utveckla sin förmåga till problemlösning, både med och utan dator, med användning av matematiska verktyg tagna från många områden inom de matematiska vetenskaperna, framför allt geometri, optimering, matematisk statistik, invariantteori och transformteori.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
kunna tydligt förklara och använda grundbegrepp inom datorseende, speciellt med avseende på projektiv geometri, kameramodellering, stereoseende, igenkänning samt struktur- och rörelseproblem.
kunna beskriva och översiktligt förklara den matematiska teorin bakom några centrala algoritmer i datorseende (minsta kvadratmetoden och Newton-baserad optimering).
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
på ett ingenjörsmässigt sätt kunna använda programpaket på dator för att självständigt lösa datorseendeproblem.
kunna visa god förmåga att självständigt identifiera problem som kan lösas med datorseendetekniker samt att välja lämplig metod.
självständigt kunna applicera grundläggande datorseendetekniker på industriellt och forskningsmässigt relevanta problem.
med adekvat terminologi, väl strukturerat och logiskt sammanhängande kunna redogöra för lösningen till ett problem inom datorseende.
Projektiv geometri. Geometriska transformationer. Modellering av kameror. Stereoseende. Fotogrammetri. Igenkänning. 3D-modellering. Geometri för ytor och dess silhuetter. Visualisering.
Betygsskala: TH
Prestationsbedömning: Obligatoriska inlämningsuppgifter innefattande både teori och datorkörningar. Godkänt resultat på dessa räcker för godkänt på kursen. För överbetyg fordras godkänt resultat på en skrivning och en muntlig tentamen.
Delmoment
Kod: 0103. Benämning: Datorseende.
Antal högskolepoäng: 6. Betygsskala: TH.
Kod: 0203. Benämning: Datorlaborationer.
Antal högskolepoäng: 0. Betygsskala: UG.
Förutsatta förkunskaper: FMAF05 System och transformer eller motsvarande (t. ex. FMAF10 - Linjära system).
Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser: FMA271
Kursansvarig: Studierektor Anders Holst, Studierektor@math.lth.se
Lärare: Carl Olsson, Carl.Olsson@math.lth.se
Hemsida: http://www.maths.lth.se/matematiklth/vision/datorseende/datorseende.html