Kursplan för
Olycks- och krishantering
Emergency and Disaster Management
VBR225, 15 högskolepoäng, G2 (Grundnivå, fördjupad)
Gäller för: Läsåret 2012/13
Beslutad av: Utbildningsnämnd 2
Beslutsdatum: 2012-03-16
Allmänna uppgifter
Valfri för: BI4, RH4
Undervisningsspråk: Kursen kan komma att ges på engelska
Syfte
Syftet med kursen är
- att förbereda studenterna på att kunna utföra förberedelser
och planering för att hantera olyckor och kriser i samhället,
samt
- att ge en grund för forskningsintresserade studenter att utgå
från för forskning om hantering av olyckor och kriser i
samhället.
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
- Kunna beskriva sådan problematik som måste hanteras vid stora
olyckor och kriser i samhället.
- Kunna beskriva samhällets organisationer och struktur på
lokal, regional, nationell och internationell nivå för att
hantera olyckor och kriser.
- Förstå sammanhang mellan olika typer av akuta händelser,
hanteringsproblem och samhälleliga resurser på lokal, regional,
nationell och internationell systemnivå.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
- Kunna analysera och värdera planer för hantering av olyckor
och kriser med avseende på deras giltighet att möta sådana
hanteringsproblem som uppstår.
- Kunna definiera vad som är viktigt att ta hänsyn till i
planeringsprocessen och skissera hur detta kan återspeglas i en
plan.
- Kunna utnyttja och värdera relevant litteratur med avseende
på dess betydelse för att åstadkomma förberedelser för
hantering av olyckor och kriser.
- Kunna avhandla och diskutera planering och planer med
praktikens aktörer på ett sådant sätt att praktikens aktörer
kan uppleva att mötet är nyttigt.
- Kunna formulera och ställa frågor som på ett relevant sätt
kan leda till utformning och förbättring av planering och
planer.
- Kunna formulera instuderingsfrågor och orientera sig i
litteratur för egen kompetensutveckling.
- Kunna analysera praxis och dra slutsatser om
utvecklingsbehov.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
- Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare
kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
- Visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till
relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt
visa medvetenhet om etiska aspekter på samhällets
säkerhetsproblematik.
Kursinnehåll
- Scenariobeskrivningar (verkliga stora händelser i
Sverige).
- Föreläsningar om forskning inom området.
- Föreläsningar om samhällets system och organisation för
hantering av stora olyckor och kriser.
- Lektionspass med analytiska diskussioner om
hanteringsproblematik.
- Litteraturseminarier.
Kursens examination
Betygsskala: UG
Prestationsbedömning: Muntlig individuell tentamen samt godkända individuella inlämningsuppgifter och gruppuppgift. Gruppuppgiften skall redovisas både muntligt och skriftligt. Den skriftliga grupprapporten ska följa Brandtekniks regler för inlämningsuppgifter på nivå II, http://www.brand.lth.se/utbild/inuppgkrav.pdf.
Antagningsuppgifter
Förkunskapskrav:
Begränsat antal platser: 40
Urvalskriterier: Antal poäng som återstår till examen. Förtur för i första hand sökande från brandingenjörsprogrammet och i andra hand riskhanteringsprogrammet.
Kursen kan ställas in: Om färre än 15 anmälda.
Kursen överlappar följande kurser: TFRU01, VBR220
Kurslitteratur
- Fredholm, L och Göransson, A-L (Red): Ledning av räddningsinsatser i det komplexa samhället. Räddningsverket 2006.
- Fredholm, L: Myndighetsgemensam utgångspunkt för utformning av ledningsfunktioner och ledningsstöd vid civil krishantering. Paper presenterat vid CIMI 2003 (Konferens om civil och militär ledning).
- Enander, A: Människors förhållningssätt till risker, olyckor och kriser. Räddningsverket 2005.
- Buckle, P: Re-defining community and vulnerability in the context of emergency management. Paper presented at Disaster Management: Crisis and Opportunity: Hazard Management and Disaster Preparedness in Australasia and the Pacific Region Conference, James Cook University, Centre for Disaster Studies, Nov 1-4, 1998, Cairns, Queensland.
- Quarantelli, E L: Research based criteria for evaluating disaster planning and managing. Disaster Research Center, University of Delaware, Newark, Delaware, USA 1997.
- Statens haverikommission Brand på Herkulesgatan i Göteborg, O län, den 29-30 oktober 1998. Rapport RO 2001:02.
- Nylén. Operativ ledning, CRISMART för RPS, 2006.
- Pappila. Command and control. Kungliga krigsvetenskapsakademiens handlingar och tidskrift, vol.2, 2009.
- Sjöberg, Wallenius, Vrbanjac och Larsson. Ledarskap och beslutsfattande under stress vid komplexa olyckosr. Försvarshögskolan 2007.
- Hagström, A och Sundelius, B: Krishantering på göteborgska: En studie av brandkatastrofen den 29-30 oktober 1998. Försvarshögskolan 2001.
- Enander, A, Hede, S och Lajksjö, Ö: Att stå i stormens öga. Krisberedskapsmyndigheten 2005.
- Uhr, C och Fredholm, L: Theoretical approaches to emergency response management. Paper presenterat vid TIEMS (The International Emergency Society) 2006 Conference, Seoul, 22-26 May 2006.
- Abrahamsson, M. et.al.: Analytical input to emergency preparedness planning at the municipal level. Paper presenterat vid TIEMS 2007 Conference, Trogir, Croatia, 2007.
- Perry, R.W. och Lindell, M.K. Preparedness for Emergency Response: Guidelines for the Emergency Planning Process. Artikel i “Disasters" 2003.
- Alexander, D. Towards the development of a standard in emergency planning. Artikel i “Disaster Prevention and Management” 2005.
- McConnell, A. & Drennan, L. Mission Impossible? Planning and Preparing for Crisis. Artikel i “Journal of Contingencies and Crisis Management” 2006.
- Dessutom tillkommer viss orienterande litteratur och olika exempel.
Kontaktinfo och övrigt
Kursansvarig: Universitetslektor Marcus Abrahamsson, marcus.abrahamsson@brand.lth.se
Övrig information: I grupparbeten förutsätts aktivt deltagande. Varje gruppmedlem skall enskilt kunna redovisa och svara för innehållet. Uppfyller inte en medlem övrigas krav på aktiv medverkan, eller åsidosätter sina åtaganden, kan beslut av examinator om omplacering till annan grupp eller underkänt betyg erhållas.