Gäller för: 2024/25
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning C/D
Beslutsdatum: 2024-04-16
Ikraftträdande: 2024-05-08
Huvudområde: Teknik
Fördjupning: Grundnivå, kurs/er som inte kan klassificeras
Obligatorisk för: C2, D2
Valfri för: E4
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Syftet med kursen är att ge kunskaper om och praktisk erfarenhet av hur man samverkar i ett team för att ta fram en programvaruprodukt. Fokus ligger på metoden extremprogrammering, en högiterativ, så kallad agil, utvecklingsprocess som syftar till hållbar utveckling av mjukvara. Kursen tar upp principer för samarbete med beställaren, planering, hållbar design/implementation, testning och leverans. Kursen fungerar samtidigt som fördjupning inom objektorienterad programmering. Kursen ger även studenten en grundläggande kunskap om hur utveckling av programvarusystem generellt går till, samt en förmåga att reflektera kring syftet med olika moment i en utvecklingsmetodik.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
En konkret iterativ, så kallad agil, programutvecklingsmetodik används där studenterna tränas i att arbeta i grupp. Den använda metoden tar sin utgångspunkt i idéer från extremprogrammering (XP) med deltekniker som iterativ planering, automatiserad testning, test-first, parprogrammering, refaktorisering och täta leveranser.
Kundens/användarens krav formuleras och prioriteras i samarbete med studenterna. Därigenom får studenterna inblick i de olika rollerna i processen exempelvis som kund/användare, projektledare och utvecklare samt förståelse för användarens behov och hur de kan hanteras. Kursen ger praktisk erfarenhet av hur ett småskaligt projekt kan drivas och ger därmed en referensram för påbyggnadskurser, som behandlar metodik för programutveckling för större projekt och organisationer.
Kursen går över två läsperioder. Under den första perioden varvas föreläsningar med laborationer på enskilda moment som planering, testning, versionshantering och refaktorisering. Under andra perioden delas studenterna in i grupper om cirka 10 personer. Varje grupp driver ett programutvecklingsprojekt som en serie av planeringsmöten varvade med långlaborationer och med en avslutande projektredovisning.
Betygsskala: UG - (U, G) - (Underkänd, Godkänd)
Prestationsbedömning:
För godkänt krävs godkända laborationer och godkänt på kontrollskrivningen. Detta är även kravet för att få påbörja projektet under kursens andra läsperiod. För godkänt krävs även godkänt på alla delar av projektet, vilket omfattar fullgjorda långlaborationer, planeringsövningar, reflektioner, eget "spike"-arbete, samt godkänd projektredovisning. Detaljer kommer att finnas i kursprogrammet.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Moduler
Kod: 0116. Benämning: Laborationer och kontrollskrivning.
Antal högskolepoäng: 2.5. Betygsskala: UG - (U, G).
Prestationsbedömning: Godkänt på laborationer. Godkänt på kontrollskrivning.
Kod: 0216. Benämning: Projekt.
Antal högskolepoäng: 5.0. Betygsskala: UG - (U, G).
Prestationsbedömning: Godkänt på alla delar av projektet.
Förkunskapskrav:
Kursansvarig: Ulf Asklund,
ulf.asklund@cs.lth.se
Hemsida: cs.lth.se/edaf45