Gäller för: 2024/25
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning I
Beslutsdatum: 2024-04-16
Ikraftträdande: 2024-05-08
Huvudområde: Logistik och styrning av försörjningskedjor
Fördjupning: Avancerad nivå, kurs/er som inte kan klassificeras
Alternativobligatorisk för: MLOG1
Valfri för: I4-lf, M4-lp
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Kursen syftar till att ge studenterna gedigen kunskap och förståelse för koncept, kvantitativa metoder, verktyg och arbetssätt för beslutsfattande under osäkerhet och risk, både ur en teoretisk och praktisk synvinkel. Efter kursen skall studenterna ha förmåga att tillämpa denna kunskap och förståelse för att analysera och lösa komplexa, verklighetsnära beslutsproblem. De skall också kunna kommunicera resultaten, förklara hur lösningarna tagits fram, motivera lämpligheten av de metoder som använts och reflektera över styrkor och svagheter associerade med den valda lösningsmetoden och kvaliteten hos lösningarna som identifierats.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
Kursen behandlar aktuella termer och koncept, kvantitativa och kvalitativa metoder, verktyg och arbetssätt för beslutsfattande under risk, både från ett teoretiskt och ett praktiskt perspektiv. Casestudier och projektuppgifter används för att introducera och förklara relevanta ämnen, och för att träna studenternas färdighet och förmåga att använda olika teoretiska modeller och arbetssätt för analys och lösning av komplexa beslutssystem.
Betygsskala: TH - (U, 3, 4, 5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Examinationen består av hemtentamen/inlämningsuppgifter i form av projekt. Slutbetyget bestäms genom en sammanvägning av prestationerna i dessa moment. Examinationsmomenten är utformade för att testa studenternas förmåga att självständigt lösa ostrukturerade och verklighetsnära uppgifter. En viktig aspekt är att redovisa dessa muntligen och skriftligen på ett tydligt och välstrukturerat sätt i rapporter och muntliga presentationer.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Moduler
Kod: 0124. Benämning: Projekt.
Antal högskolepoäng: 7.5. Betygsskala: TH - (U, 3, 4, 5).
Prestationsbedömning: Projektuppgift
Kod: 0224. Benämning: Inlämningsuppgift.
Antal högskolepoäng: 0.0. Betygsskala: UG - (U, G).
Prestationsbedömning: Obligatoriska inlämningsuppgifter
Förkunskapskrav:
Kursansvarig: Danja R. Sonntag,
danja.sonntag@iml.lth.se
Hemsida: https://www.pm.lth.se