Gäller för: 2025/26
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning I
Beslutsdatum: 2025-03-28
Ikraftträdande: 2025-05-05
Huvudområde: Logistik och styrning av försörjningskedjor
Fördjupning: Avancerad nivå, kurs/er som inte kan klassificeras
Alternativobligatorisk för: MLOG2
Valfri för: I5-pr, I5-lf, M5-lp, M5-prr
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Kursens syfte är att ge studenterna fördjupade kunskaper i metoder för kvantitativ modellering av processer i försörjningskedjor och därtill hörande operationella och affärsmässiga beslutsproblem. En viktig aspekt är att öka studenternas förmåga att strukturera och lösa projektuppgifter i grupp.
Konkreta mål är att ge studenterna:
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
I denna kurs används en kommersiell programvara för händelsestyrd processimulering (ExtendSim) för att implementera, analysera och optimera större komplexa system. För att komma fram till en relevant simuleringsmodell måste olika typer av slumpmässiga förlopp karakteriseras i form av lämpliga fördelningsfunktioner. Vidare måste simuleringsmodellens in- och utdata analyseras på ett statistiskt korrekt sätt. En annan viktig aspekt är att verifiera och validera modellen så att den utgör en relevant beskrivning av den verkliga processen och resultaten är tillförlitliga och användbara. Kursen kommer också att använda Markovteorin som ett analytiskt verktyg för att analysera enklare stokastiska processer och system. De obligatoriska inlämningsuppgifterna och hemtentamen struktureras kring praktikfall som omfattar analys av olika typer av processer med hjälp av simuleringsmodeller och i vissa fall även analytiska modeller. Målsättningen är att ge en djupare förståelse för styrkor och svagheter med simuleringsmodeller som analyshjälpmedel.
Betygsskala: TH - (U, 3, 4, 5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning:
Examinationen består av inlämningsuppgifter samt en hemtentamen. En viktig aspekt är att redovisa dessa muntligen och skriftligen på ett tydligt och välstrukturerat sätt i rapporter och muntliga presentationer.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Moduler
Kod: 0125. Benämning: Projekt.
Antal högskolepoäng: 7.5. Betygsskala: TH - (U, 3, 4, 5).
Prestationsbedömning: Projektuppgifter
Kod: 0225. Benämning: Inlämningsuppgift.
Antal högskolepoäng: 0.0. Betygsskala: UG - (U, G).
Prestationsbedömning: Obligatoriska inlämningsuppgifter
Förkunskapskrav:
Kursansvarig: Danja Sonntag,
danja.sonntag@iml.lth.se
Examinator: Danja Sonntag,
danja.sonntag@iml.lth.se
Hemsida: https://www.pm.lth.se