Kursplan för

Interaktionsdesign
Interaction Design

MAMN25, 7.5 högskolepoäng, A (Avancerad nivå)

Gäller för: 2025/26
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning C/D
Beslutsdatum: 2025-04-14
Ikraftträdande: 2025-05-05

Allmänna uppgifter

Huvudområde: Virtuell verklighet och förstärkt verklighet Fördjupning: Avancerad nivå, kurs/er som inte kan klassificeras
Huvudområde: Teknik Fördjupning: Avancerad nivå, kurs/er som inte kan klassificeras
Obligatorisk för: MD5, MVAR1
Valfri för: BME5-bdr, D4-bg, D4-se, F4, L4-gi, R4
Undervisningsspråk: Kursen ges på begäran på engelska

Syfte

Kursen syftar till att ge en övergripande förståelse för ämnesområdet interaktionsdesign med dess centrala begrepp, teorier och metoder. Fokus ligger både på en användarcentrerad designprocess och konkret utformning av digital teknik. Kunskapen inhämtas både genom teoretiska och praktiska moment.

Kunskap i interaktionsdesign bidrar till ett hållbart och etiskt samspel mellan människa och teknik i samhället.

Mål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten

Kursinnehåll

I kursen presenteras begrepp, teorier och metoder som behandlar såväl den övergripande designprocessen, som den konkreta utformningen av interaktiva, digitala produkter.

Centrala begrepp och moment i kursen: Interaktionsdesign, användbarhet och användarupplevelse, Användarcentrerad design (UCD), designprinciper, prototyper och prototypverktyg, samverkan i projekt.

Kursens examination

Betygsskala: TH - (U, 3, 4, 5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning:

För godkänt krävs godkända artikelseminarier, godkänd tentamen, godkänt grupprojekt samt deltagande i obligatoriska moment. Slutbetyget baseras på en sammanvägning mellan tentamen och grupprojekt.

Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.

Moduler
Kod: 0225. Benämning: Projektarbete.
Antal högskolepoäng: 3.5. Betygsskala: TH - (U, 3, 4, 5). Prestationsbedömning: Godkänt projektarbete. Modulen omfattar: Projektarbete i grupp
Kod: 0125. Benämning: Tentamen.
Antal högskolepoäng: 3.0. Betygsskala: TH - (U, 3, 4, 5). Prestationsbedömning: Godkänd tentamen. Modulen omfattar: Skriftlig tentamen.
Kod: 0314. Benämning: Obligatoriska moment.
Antal högskolepoäng: 1.0. Betygsskala: UG - (U, G). Prestationsbedömning: Godkända artikelseminarier och deltagande i obligatoriska moment Modulen omfattar: Artikelseminarier och obligatoriska moment

Antagningsuppgifter

Förutsatta förkunskaper: MAMA11 Belastnings- och kognitionsergonomi eller MAMF30 Ergonomi eller EXTA65 Kognition eller ETIF20 E-hälsa eller motsvarande.
Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser: MAMA15

Kurslitteratur

Kontaktinfo

Kursansvarig: Joakim Eriksson, joakim.eriksson@design.lth.se
Examinator: Christofer Rydenfält, christofer.rydenfalt@design.lth.se
Hemsida: http://www.eat.lth.se/kurser/