Gäller för: Läsåret 2023/24
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning C/D
Beslutsdatum: 2023-04-18
Alternativobligatorisk för: MVAR2
Valfri för: C4-da, D5-se, MD4
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Denna kurs är fokuserad på hur man undersöker och utvärderar
interaktiva produkter.
Nyckelbegrepp är Användbarhet och Användarupplevelse. Vad menas
med dem?
Hur vet man om en produkt har bra användbarhet och hur mäter man
det?
När man undersöker en produkts användbarhet kan man använda ett
brett utbud av olika metoder/tekniker.
En sådan metod är användartestning, som har mycket gemensamt med
experimentell forskning.
Denna kurs kommer särskilt att behandla hur man planerar och
genomför användartester.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Ha kunskap om centrala begrepp såsom Användbarhet,
Användarupplevelse och Användarcentrerad design.
Ha kunskap om olika metoder och tekniker för att undersöka och
utvärdera användbarhet/användarupplevelse.
Ha kunskap om hur man planerar och utformar användartester, med
avseende på syfte, undersökningsfrågor och testdesign.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Ha färdighet i att ställa upp en testplan, förbereda
material, och genomföra tester.
Ha färdighet i att välja ut och hantera testdeltagare.
Ha färdighet i att observera prestationer samt utfråga
deltagare.
Ha färdighet i att analysera resultat, dra slutsatser och
rapportera undersökningen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
Kunna värdera olika metoders och teknikers lämplighet i
förhållande till syfte och tillgängliga resurser.
Kunna värdera osäkerheter och brister i
undersökningsresultat.
Föreläsningar varvas med ett projektarbete där studenterna upprättar en testplan, förbereder testmaterial, och genomför användartester.
Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Projektarbete samt tentamen. För slutbetyg sammanräknas resultaten från tentamen och projektarbete.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Delmoment
Kod: 0118. Benämning: Användbarhetsutvärdering.
Antal högskolepoäng: 7,5. Betygsskala: TH.
Kod: 0218. Benämning: Projektarbete.
Antal högskolepoäng: 0. Betygsskala: TH.
Förutsatta förkunskaper: MAMN25 Interaktionsdesign eller MAMA20 Kognition & Interaktionsdesign
Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser: MAM120
Kursansvarig: Joakim Eriksson, joakim.eriksson@design.lth.se
Hemsida: http://www.design.lth.se
Övrig information: Obligatoriska moment: Introduktionsförläsning, inlämningsuppgifter, projektredovisning.