Gäller för: 2024/25
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning C/D
Beslutsdatum: 2024-04-16
Ikraftträdande: 2024-05-08
Fördjupning: Grundnivå, kurs/er som inte kan klassificeras
Alternativobligatorisk för: MVAR2
Valfri för: C4-adv, D5-se, MD4
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Denna kurs är fokuserad på hur man undersöker och utvärderar interaktiva produkter.
Nyckelbegrepp är Användbarhet och Användarupplevelse. Vad menas med dem?
Hur vet man om en produkt har bra användbarhet och hur mäter man det?
När man undersöker en produkts användbarhet kan man använda ett brett utbud av olika metoder/tekniker.
En sådan metod är användartestning, som har mycket gemensamt med experimentell forskning.
Denna kurs kommer särskilt att behandla hur man planerar och genomför användartester.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
Definitioner av övergripande begrepp: Användbarhet, Användarupplevelse (UX), Användarcentrerad design (UCD).
Olika angreppssätt: Formativ resp. Summativ undersökning, Analytisk resp. Empirisk undersökning.
Användartestning som undersökningsmetod, samt även alternativ såsom: Personas, Task analysis, Cognitive Walkthrough, Heuristic evaluation, Surveys, Etnografisk observation, Fokusgrupper, etc.
Hur man planerar och genomför användartester: utformning av en testplan, urval och rekrytering av deltagare, observering och moderering, analys och rapportering.
Föreläsningar varvas med ett projektarbete där studenterna upprättar en testplan, förbereder testmaterial, och genomför användartester.
Betygsskala: TH - (U, 3, 4, 5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Projektarbete samt tentamen. För slutbetyg sammanräknas resultaten från tentamen och projektarbete.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Moduler
Kod: 0118. Benämning: Användbarhetsutvärdering.
Antal högskolepoäng: 7.5. Betygsskala: TH - (U, 3, 4, 5).
Prestationsbedömning: Godkänd tentamen.
Modulen omfattar: Skriftlig tentamen.
Kod: 0218. Benämning: Projektarbete.
Antal högskolepoäng: 0.0. Betygsskala: TH - (U, 3, 4, 5).
Prestationsbedömning: Godkänt projektarbete.
Modulen omfattar: Projektarbete.
Förutsatta förkunskaper:
MAMN25 Interaktionsdesign eller MAMA20 Kognition & Interaktionsdesign
Begränsat antal platser: Nej
Kursansvarig: Joakim Eriksson,
joakim.eriksson@design.lth.se
Hemsida: https://www.design.lth.se