Kursplan för

Användbarhetsutvärdering
Usability Evaluation

MAMF50, 7,5 högskolepoäng, G2 (Grundnivå, fördjupad)

Gäller för: Läsåret 2023/24
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning C/D
Beslutsdatum: 2023-04-18

Allmänna uppgifter

Alternativobligatorisk för: MVAR2
Valfri för: C4-da, D5-se, MD4
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska

Syfte

Denna kurs är fokuserad på hur man undersöker och utvärderar interaktiva produkter.
Nyckelbegrepp är Användbarhet och Användarupplevelse. Vad menas med dem?
Hur vet man om en produkt har bra användbarhet och hur mäter man det?
När man undersöker en produkts användbarhet kan man använda ett brett utbud av olika metoder/tekniker.
En sådan metod är användartestning, som har mycket gemensamt med experimentell forskning.
Denna kurs kommer särskilt att behandla hur man planerar och genomför användartester.

Mål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten

Ha kunskap om centrala begrepp såsom Användbarhet, Användarupplevelse och Användarcentrerad design.
Ha kunskap om olika metoder och tekniker för att undersöka och utvärdera användbarhet/användarupplevelse.
Ha kunskap om hur man planerar och utformar användartester, med avseende på syfte, undersökningsfrågor och testdesign.

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten

Ha färdighet i att ställa upp en testplan, förbereda material, och genomföra tester.
Ha färdighet i att välja ut och hantera testdeltagare.
Ha färdighet i att observera prestationer samt utfråga deltagare.
Ha färdighet i att analysera resultat, dra slutsatser och rapportera undersökningen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten

Kunna värdera olika metoders och teknikers lämplighet i förhållande till syfte och tillgängliga resurser.
Kunna värdera osäkerheter och brister i undersökningsresultat.

Kursinnehåll

Föreläsningar varvas med ett projektarbete där studenterna upprättar en testplan, förbereder testmaterial, och genomför användartester.

Kursens examination

Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Projektarbete samt tentamen. För slutbetyg sammanräknas resultaten från tentamen och projektarbete.

Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.

Delmoment
Kod: 0118. Benämning: Användbarhetsutvärdering.
Antal högskolepoäng: 7,5. Betygsskala: TH.
Kod: 0218. Benämning: Projektarbete.
Antal högskolepoäng: 0. Betygsskala: TH.

Antagningsuppgifter

Förutsatta förkunskaper: MAMN25 Interaktionsdesign eller MAMA20 Kognition & Interaktionsdesign
Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser: MAM120

Kurslitteratur

Kontaktinfo och övrigt

Kursansvarig: Joakim Eriksson, joakim.eriksson@design.lth.se
Hemsida: http://www.design.lth.se
Övrig information: Obligatoriska moment: Introduktionsförläsning, inlämningsuppgifter, projektredovisning.