Kursplan för

Användbarhetsutvärdering
Usability Evaluation

MAMF50, 7.5 högskolepoäng, G2 (Grundnivå, fördjupad)

Gäller för: 2024/25
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning C/D
Beslutsdatum: 2024-04-16
Ikraftträdande: 2024-05-08

Allmänna uppgifter

Fördjupning: Grundnivå, kurs/er som inte kan klassificeras
Alternativobligatorisk för: MVAR2
Valfri för: C4-adv, D5-se, MD4
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska

Syfte

Denna kurs är fokuserad på hur man undersöker och utvärderar interaktiva produkter.
Nyckelbegrepp är Användbarhet och Användarupplevelse. Vad menas med dem?
Hur vet man om en produkt har bra användbarhet och hur mäter man det?
När man undersöker en produkts användbarhet kan man använda ett brett utbud av olika metoder/tekniker.
En sådan metod är användartestning, som har mycket gemensamt med experimentell forskning.
Denna kurs kommer särskilt att behandla hur man planerar och genomför användartester.

Mål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten

Kursinnehåll

Definitioner av övergripande begrepp: Användbarhet, Användarupplevelse (UX), Användarcentrerad design (UCD).

Olika angreppssätt: Formativ resp. Summativ undersökning, Analytisk resp. Empirisk undersökning.

Användartestning som undersökningsmetod, samt även alternativ såsom: Personas, Task analysis, Cognitive Walkthrough, Heuristic evaluation, Surveys, Etnografisk observation, Fokusgrupper, etc.

Hur man planerar och genomför användartester: utformning av en testplan, urval och rekrytering av deltagare, observering och moderering, analys och rapportering.

Föreläsningar varvas med ett projektarbete där studenterna upprättar en testplan, förbereder testmaterial, och genomför användartester.

Kursens examination

Betygsskala: TH - (U, 3, 4, 5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Projektarbete samt tentamen. För slutbetyg sammanräknas resultaten från tentamen och projektarbete.

Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.

Moduler
Kod: 0118. Benämning: Användbarhetsutvärdering.
Antal högskolepoäng: 7.5. Betygsskala: TH - (U, 3, 4, 5). Prestationsbedömning: Godkänd tentamen. Modulen omfattar: Skriftlig tentamen.
Kod: 0218. Benämning: Projektarbete.
Antal högskolepoäng: 0.0. Betygsskala: TH - (U, 3, 4, 5). Prestationsbedömning: Godkänt projektarbete. Modulen omfattar: Projektarbete.

Antagningsuppgifter

Förutsatta förkunskaper: MAMN25 Interaktionsdesign eller MAMA20 Kognition & Interaktionsdesign
Begränsat antal platser: Nej

Kurslitteratur

Kontaktinfo

Kursansvarig: Joakim Eriksson, joakim.eriksson@design.lth.se
Hemsida: https://www.design.lth.se

Övrig information

Obligatoriska moment: Introduktionsförläsning, inlämningsuppgifter, projektredovisning.