Gäller för: 2025/26
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning C/D
Beslutsdatum: 2025-04-14
Ikraftträdande: 2025-05-05
Huvudområde: Nanovetenskap
Fördjupning: Avancerad nivå, kurs/er som inte kan klassificeras
Valfri för: E4-is, F4, F4-fel, MNAV1, MSOC2, N4-hn
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Målet med denna kurs är att ge djup förståelse för hur minneskomponenter kan användas för att accelerera beräkningar av kritisk betydelse för maskininlärning. Kursen ger en introduktion till de arkitekturer och algoritmer som används inom maskininlärning för att ge en grundläggande förståelse för vilka behov minneskomponenter och system baserade på dessa behöver uppfylla. Fysiken bakom etablerade minneskomponentteknologierna beskrivs, och särskilt fokus läggs på ej etablerade icke-volatila minnesteknologier, memristorer, såsom fasförändringsminnen, magnetiska och resistiva minnen, samt ferroelektriska minnen, och deras potential för representation av multipla tillstånd. Vidare behandlas strategier och utmaningar i designen av hårdvara för processning-i-minne samt neuromorf teknologi. Slutligen behandlas spik-baserade neurala nätverk implementerade i elektronisk hårdvara.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
Minneskomponenter i datorn: SRAM, DRAM, NAND
Memristorer: resistiva minnen (RRAM), fas-ändringsminnen (PCM), ferroelektriska minnen (FeRAM, FeFET, FTJ), magnetiska minnen (MRAM), icke-idealiteter
Maskininlärningsmetoder: Bakåtpropagering, gradiell nedstigning, kvantisering.
Processning-i-minne: Cross-bar, Beräkningsmetoder, design av beräkningskärna, AD/DA-konverterare, Initiering av minne, träningsmetoder
Spik-baserade neurala nätverk: Koncept från biologiska system - STDP, lateral inhibition, plasticitet, neuronkretsar, nätverk-på-chip.
Betygsskala: TH - (U, 3, 4, 5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Skriftlig examen, projektarbete, laborationer med rapport.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Moduler
Kod: 0119. Benämning: Skriftlig tentamen.
Antal högskolepoäng: 4.0. Betygsskala: TH - (U, 3, 4, 5).
Prestationsbedömning: Prov
Modulen omfattar: Skriftlig examen vars omfattning ska täcka alla kursens ämnen.
Kod: 0219. Benämning: Laboration.
Antal högskolepoäng: 1.0. Betygsskala: UG - (U, G).
Prestationsbedömning: Godkänt moment vid närvaro vid laborationen samt godkänd labbrapport.
Modulen omfattar: Praktisk laboration med efterföljande labbrapport.
Kod: 0319. Benämning: Projektuppgift.
Antal högskolepoäng: 2.5. Betygsskala: UG - (U, G).
Prestationsbedömning: Förståelsenivån i den skriftliga rapporten, samt kontroll av programkod avgör huruvida godkänt resultat har erhållits.
Modulen omfattar: Projektet består i att designa samt träna upp ett neuralt nätverk för att kunna känna igen över 90% av bilderna från en fördefinierad databas. Projektet ska utföras enskilt eller i par.
Projektet ska redovisas med en skriftlig rapport och fungerande MATLAB-kod.
Förutsatta förkunskaper:
Grundläggande kunskaper i fasta tillståndets fysik.
Begränsat antal platser: Nej
Kursansvarig: Mattias Borg,
mattias.borg@eit.lth.se
Hemsida: https://www.eit.lth.se/kurs/eitp25