Gäller för: 2025/26
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning W
Beslutsdatum: 2025-04-09
Ikraftträdande: 2025-05-05
Huvudområde: Miljöarbete ur ett management- o policyperspektiv
Fördjupning: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Obligatorisk för: XA_EMP2, XA_MESPOM2
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Syftet med kursen är att ge studenterna kunskap om tvärvetenskaplig forskningsdesign och om olika sätt att producera empirisk forskning. Detta ska utgöra ett stöd för studenternas utveckling av sina egna tvärvetenskapliga och tillämpade forskningsprojekt som ska redovisas i form av ett övertygande förslag till en masteruppsats. Betoningen ligger på principer för god forskningsdesign, på anledningar och förklaringar till olika metodval samt på de färdigheter, liksom den värderingsförmåga och det förhållningssätt, som kännetecknar en god forskare. Kursen är utformad för att stärka studenternas förmåga att identifiera forskningsvärda problem, genomföra en litteraturöversikt, definiera frågor för tillämpad och tvärvetenskaplig forskning samt välja de metoder som gör det möjligt för dem att besvara dessa frågor på ett lämpligt sätt. Vid kursens slut ska studenterna vara förtrogna med målen för empirisk forskning, kännetecknen för vetenskapliga utredningar, centrala begrepp för forskningsdesign och -metoder samt med flera vanliga förhållningssätt till tvärvetenskaplig/hållbarhetsvetenskaplig forskning. Studenterna kommer också att ha utvecklat en förståelse för hur val av forskningsdesign och -metoder är kopplade till teorier och begreppsdefinitioner samt en förståelse för etiska aspekter av forskning. De ska kunna tillämpa denna kunskap för att fatta välgrundade beslut när de utvecklar sina egna forskningsprojekt och visa förmåga att utvärdera starka och svaga sidor av forskningsdesigner, med särskild betoning på anknytningen mellan frågeställning och/eller hypotes, valda metoder, insamlade data och analys.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
Kursen består av flera föreläsningar och workshops som fokuserar på centrala begrepp, principer och element inom forskningsdesign och diskuterar exempel på olika tillvägagångssätt. Föreläsningarna och workshoparna kommer också att behandla ämnen som forskningsdesign, metoder, litteraturöversikt, teorier och begrepp samt etik inom forskningsdesign. Dessa inlärningsaktiviteter kommer också att lära studenterna att kritiskt läsa och utvärdera forskningsrapporter.
Under kursen kommer studenterna att arbeta med att utveckla sina egna forskningsidéer. Denna process understöds av kamratfeedback och miniseminarier där studenterna diskuterar sina förslag med kurskamrater och lärare. I slutet av kursen ska studenterna ha utarbetat ett eget skriftligt projektförslag och presenterat och försvarat detta.
Betygsskala: TH - (U, 3, 4, 5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning:
Slutbetyget baseras på kvaliteten på inlämnade kamratutvärderingar och kvaliteten på det slutliga skriftliga forskningsförslaget, samt kvaliteten på den muntliga presentationen av förslaget och försvaret av detta.
Det är viktigt att notera att alla moment som tas upp under lektionerna inte nödvändigtvis återspeglas i kurslitteraturen och att examinationen kan omfatta alla kursmoment, även de som endast tas upp under lektionerna.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Moduler
Kod: 0125. Benämning: Tvärvetenskaplig forskningsdesign.
Antal högskolepoäng: 10.0. Betygsskala: TH - (U, 3, 4, 5).
Förkunskapskrav:
Kursansvarig: Daniela Lazoroska,
daniela.lazoroska@iiiee.lu.se
Kursansvarig: Katharina Reindl,
katharina.reindl@iiiee.lu.se
Hemsida: http://www.iiiee.lu.se/education/emp/curriculum