Kursplan för

Grön ekonomi - att uppnå de globala målen
Greening the Economy - Achieving the Global Goals

SASI06, 7,5 högskolepoäng, G1 (Grundnivå)

Gäller för: Läsåret 2023/24
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning W
Beslutsdatum: 2023-03-27

Allmänna uppgifter

Huvudområde: Miljöarbete ur ett management- o policyperspektiv. Fördjupning: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav.
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska

Syfte

Kursen är en SAS-kurs avsedd för utbytesstudenter och ordinarie studenter vid Lunds universitet. Den anlägger ett tvärvetenskapligt perspektiv på hållbarhet, klimatförändringar och metoder för att kombinera ekonomisk utveckling med en god miljö. Kursens syfte är att studenterna ska få möjlighet att undersöka grön ekonomi  och de globala målen för hållbarhet på fyra nivåer – individ, företag, stad och nation – och studera kopplingar mellan de olika nivåerna. Konkreta exempel på svårigheter och lösningar på respektive nivå diskuteras.Syftet med kursen är att låta studenterna utforska skapandet av en grönare ekonomi och målen för hållbar utveckling på fyra nivåer – individ, företag, stad och nation – och titta på relationerna mellan dessa nivåer. Praktiska exempel på komplikationer och lösningar inom varje nivå diskuteras. Ett särskilt fokus läggs på exempel från Skandinavien, men kursen tar också upp exempel från Europa och runt om i världen, vilket sammantaget ger en praktisk utgångspunkt när man ska lära sig om skapandet av en grönare ekonomi och om målen för hållbar utveckling.

Mål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten

Kursinnehåll

Kursen består av fem delkurser:

Introduktion till en grönare ekonomi och målen för hållbar utveckling

•I den första modulen diskuterar vi de nyckelfrågor som en grön ekonomi försöker hantera och  de underliggande koncepten och definitionerna gällande en grön ekonomi och målen för  hållbar utveckling. Målet är att ge studenterna en förståelse för de problem som uppstår vid  samspelet mellan ekonomi och miljö, konceptet grön ekonomi och relaterade koncept och  indikatorer.

Individuella val

•I delkursen diskuteras hur individens val kan understödja eller förhindra utvecklingen mot en grön ekonomi. Syftet är att skapa förståelse för konsumtionsmönster på olika nivåer genom att studera teorier om konsumentbeteende och begränsningarna i att enbart fokusera på konsumentval.

Affärsstrategier

•Delkursen är inriktad på näringslivsnivån och på hur företag och organisationer väljer strategier för att åstadkomma en övergång till en grön ekonomi. Syftet är att skapa en förståelse för de problem de företag som vill främja en grön ekonomi ställs inför och för gröna affärsstrategier i olika sammanhang.

Hållbara städer

•I delkursen behandlas hur planering och utformning av städer kan främja en grön ekonomi och stödja de hållbara utvecklingsmålen. Syftet är att skapa förståelse för den roll städer spelar i experiment, planering, samarbete och visioner för en grön ekonomi.

Nationell politik

•Den avslutande delkursen är inriktad på hur nationella regeringar kan införa politik som främjar en grön ekonomi på de olika nivåer som diskuterats i kursen. Syftet är att skapa en förståelse för hur nationell politik påverkar städer, företag och individer samt förmåga att kritiskt reflektera över svårigheterna med att på nationell nivå påverka andra nivåer, däribland den internationella sfären.

I kursen ingår föreläsningar, seminarier och uppgifter. Deltagande i seminarier är obligatoriskt och ett aktivt deltagande krävs för ett godkänt resultat.

Kursens examination

Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Deltagande i seminarier är obligatoriskt. För godkänd kurs krävs att alla uppgifter inom kursen är godkända. Slutbetyget baseras på en tentamen (50%), betyget för kursuppgiften och redovisningen av den (30%) samt deltagande i duggor och återkoppling (20%). Frånvaro från obligatoriska moment kompenseras genom en uppgift enligt instruktion från ansvarig lärare. Närvaro på lektionerna är inte obligatorisk men central för att kunskapsmålen ska nås. Det är viktigt att notera att allt som gås igenom på lektionerna inte nödvändigtvis finns med i kurslitteraturen och att alla kurselement ingår i examinationen, även de delar som endast behandlats på lektioner.

Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.

Antagningsuppgifter

Förkunskapskrav:

Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser: SASI01, SASI05

Kurslitteratur

Kontaktinfo och övrigt

Kursansvarig: Kes McCormick, kes.mccormick@iiiee.lu.se
Hemsida: https://www.iiiee.lu.se/education/special-area-studies-sas