Gäller för: Läsåret 2023/24
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning W
Beslutsdatum: 2023-03-27
Huvudområde: Miljöarbete ur ett management- o policyperspektiv. Fördjupning: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav.
Obligatorisk för: XA_EMP2, XA_MESPOM2
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Kursen har två sammanlänkade syften. Det första syftet är
att ge kunskap om olika sätt att utföra bra empirisk forskning.
Det andra syftet är att utgöra ett stöd för studenternas
utveckling av sina egna tvärvetenskapliga och tillämpade
forskningsprojekt som ska redovisas i form av ett övertygande
förslag till en masteruppsats. Betoningen ligger på principer
för god forskningsdesign, på anledningar och förklaringar till
olika metodval samt på de färdigheter, liksom den
värderingsförmåga och det förhållningssätt, som kännetecknar
en god forskare.
Vid kursens slut ska studenterna vara förtrogna med målen för
empirisk forskning, kännetecknen för vetenskapliga utredningar,
centrala begrepp för forskningsdesign och -metoder samt med flera
vanliga förhållningssätt till
tvärvetenskaplig/hållbarhetsvetenskaplig forskning. Studenterna
kommer också att ha utvecklat en förståelse för hur val av
forskningsdesign och -metoder är kopplade till teorier och
begreppsdefinitioner samt en förståelse för etiska aspekter av
forskning. De ska kunna tillämpa denna kunskap för att fatta
välgrundade beslut när de utvecklar sina egna forskningsprojekt
och visa förmåga att utvärdera starka och svaga sidor av
forskningsdesigner, med särskild betoning på anknytningen mellan
frågeställning och/eller hypotes, omfattning, insamlad data,
slutledningar och stöd i underlaget.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
•kunna särskilja kunskap producerad genom forskning från
andra typer av kunskap, information och desinformation;
•kunna definiera tvärvetenskaplig och tillämpad forskning och
jämföra den med annan typ av forskning
•kunna beskriva centrala begrepp och principer för goda exempel
på forskningsdesign, metodologi och operationalisering av
modeller, samt integrera dessa i utvecklingen av ett eget
uppsatsförslag
•visa förmåga att beskriva och jämföra olika
förhållningssätt till forskningsdesign, metodologi,
datainsamling och dataanalys, samt förmåga att värdera när
olika förhållningssätt är genomförbara och meningsfulla
•kunna beskriva och tillämpa kriterier för utvärdering av ett
forskningsförslag/forskningsprojekt med inriktning på det logiska
flödet mellan problematisering, syfte, frågeställning/hypotes,
metod, slutledningar och stöd i underlaget
•kunna diskutera etiska aspekter av val som är kopplade till
forskningsdesign och användningen av forskningsrön
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
•kunna formulera fruktbara forskningsfrågor som ska besvaras
och/eller hypoteser som ska prövas
•kunna skriva ett övertygande projektförslag till en
masteruppsats som bygger på ett tvärvetenskapligt och tillämpat
förhållningssätt
•kunna presentera ett eget projektförslag och förklara sina val
angående forskningsdesignen
•kunna utvärdera starka och svaga sidor av projektförslag med
särskild betoning på förmågan att kritiskt utvärdera hur
lämpliga olika metoder är för att pröva olika hypoteser/besvara
frågeställningar samt konstruera olika resonemang som bygger på
relevanta bevis
•visa förmåga att planera och med relevanta metoder genomföra
kursuppgifter inom givna tidsramar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
• visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och
utvecklingsarbete och kunna tillämpa relevanta etiska riktlinjer
på sitt eget arbete
• visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar,
dess roll i samhället och människors ansvar för hur den
används
• visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar
inom olika relevanta vetenskapsområden för att analysera problem
och lösningar anknutna till hållbarhet, om rollen för sådan
forskning i samhället och människors ansvar för hur den
används
• visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap och
att ta ansvar för sin kunskapsutveckling
Kursen består av flera föreläsningar, seminarier och övningar som fokuserar på centrala begrepp, principer och komponenter med avseende på forskningsdesign och metoder där studenterna ska läsa om centrala kategorier av förhållningsssätt för forskningsdesign och metoder samt diskutera exempel på de olika förhållningssätten. Föreläsningarna, seminarierna och övningarna kommer också att behandla ämnen som forskningsprocessen, teorier och begrepp samt etik i forskningsdesign.
Parallellt kommer studenterna att få tid att arbeta med att utarbeta sina egna forskningsidéer. Denna process understöds av workshoppar, kamratfeedback och miniseminarier där studenterna diskuterar sina förslag med kurskamrater och lärare. I slutet av kursen ska studenterna ha utarbetat ett eget skriftligt projektförslag och presenterat och försvarat detta i ett avslutande projektförslagsseminarium.
Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Seminarier och workshoppar kräver obligatoriskt deltagande. Frånvaro från obligatoriska moment kompenseras genom en uppgift enligt instruktion från ansvarig lärare.
Slutbetyget bygger på kvaliteten i kamratutvärderingar (10%), en tentamen (30%) och kvaliteten i det slutliga projektförslaget samt den muntliga presentationen och försvaret av detta (60%).
Närvaro på lektionerna är inte obligatorisk men central för att kunskapsmålen ska nås. Det är viktigt att notera att allt som gås igenom på lektionerna inte nödvändigtvis finns med i kurslitteraturen och att alla kurselement ingår i examinationen, även de delar som endast behandlats på lektioner.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser: IMEN34
Kursansvarig: Per Mickwitz, per.mickwitz@iiiee.lu.se
Hemsida: http://www.iiiee.lu.se/education/emp/curriculum