Gäller för: Läsåret 2022/23
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning W
Beslutsdatum: 2022-04-04
Huvudområde: Miljöarbete ur ett management- o policyperspektiv. Fördjupning: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav.
Obligatorisk för: XA_EMP1
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Kursens syfte är att skapa förståelse för varför tekniska system ser ut som de gör, hur sociotekniska system har utvecklats och vilka tekniker och teknologier de består av. Studenterna förvärvar därigenom verktyg för att förklara övergångar i tekniska system samt grundläggande vetenskapliga och tekniska termer, begrepp och grundsatser som förklarar systemen så att de kan föreslå miljömässiga optimeringar.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
visa förmåga att beskriva grundläggande vetenskapliga och
tekniska termer, begrepp och grundsatser som är av relevans för
miljömässig förbättring av tekniska system
förklara de huvudsakliga funktionsprinciperna för tekniska system
inom energi, konstruerade vattensystem och avfallshantering, samt
införseln till systemen och de tjänster de erbjuder
visa förståelse för samband och kopplingar inom och mellan
tekniska system
visa förståelse för centrala miljötekniker genom att beskriva
funktionsprinciper och typiska tillämpningar
beskriva och jämföra tekniska system på mikro-, meso- och
makronivå, t ex på lokalt, i städer samt regionalt, nationellt
och internationellt
förklara de centrala principerna för teorier om övergångar i
sociotekniska system och tillämpa dem för att förklara hur
förändringar har ägt rum/kan äga rum i sociotekniska
system.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
•kontextualisera och förklara förändringar i förhållande
till teorier om övergångar i sociotekniska system
•samverka med personer som yrkesmässigt hanterar tekniska system
samt relatera teoretisk kunskap och förståelse till autentiska
tillämpningar
•beskriva tekniska system och miljöteknologi för kurskamrater
(skriftligt, muntligt och bildmässigt)
•visa förmåga att planera och genomföra uppgifter inom givna
tidsramar samt att använda relevanta metoder för att lösa
uppgiften
•värdera hur relevanta alternativa tekniska lösningar är för
typiska miljöproblem
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
•visa förmåga att jämföra hur miljömässigt lämpliga
tekniska lösningar och sociotekniska systemlösningar är
•visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap
genom samt ta ansvar för sin kunskapsutveckling
•visa förmåga att söka, utvärdera och välja relevant
information om befintliga tekniska system från offentliga
källor
Kursen består av fem sammankopplade moment:
System: Momentet syftar till att åskådliggöra
samhällsutvecklingen genom att sätta utvecklingen av
sociotekniska system i samband med industrialiseringen och
omvandlingsteorier. Begreppen tekniska och sociotekniska system
kommer att förklaras.
Energisystem och tekniker: Momentet behandlar energisystem,
systemkomponenter, bränslen och primära energiresurser,
energiomvandlingstekniker, energibärare, miljöfrågor kopplade
till energisystem, energianvändning och tjänster nationellt och
inom industrin.
Miljötekniker: I momentet förklaras centrala separationstekniker
som används för att skydda miljön och människors hälsa med
avseende på deras funktionssätt, egenskaper, huvudsakliga
industriella tillämpningar samt fördelar och nackdelar.
Tekniska vattensystem: Momentet behandlar vattenresurser och deras
användning, vattenkvalitet, konstruerade vattensystem for dricks-
och processvatten, uppsamlingssystem för och behandling av
avfallsvatten. I momentet redovisas även de vanligaste
miljöteknikerna som används.
Avfallssystem och -tekniker: Momentet behandlar avfallstrappan,
produktion och sammansättning av avfall, insamlingssystem samt
återanvändning och slutbehandling i ett systemperspektiv. Vidare
presenteras och tillämpas relevanta och centrala miljötekniker
för såväl avfallssystem som avfallsbehandling.
Inom alla moduler introduceras relevanta vetenskapliga och tekniska termer, begrepp och lagar i dess relevanta sammanhang.
Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Närvaro och aktivt deltagande i alla studiebesök och seminarier är obligatoriskt. För att bli godkänd på kursen ska studenten genomföra och bli godkänd på individuella kursuppgifter och ett kursprojekt i grupp samt uppnå godkänd skriftlig tentamen. Väl genomförda individuella kursuppgifter ger maximalt 3 bonuspoäng var, vilka läggs till tentamensresultat som passerat godkänd nivå. Kursbetyget baseras på en individuell skriftlig tentamen (80% ) och grupprojektet (20%).
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser: IMEN14
Kursansvarig: Åke Thidell, aake.thidell@iiiee.lu.se
Hemsida: http://www.iiiee.lu.se/education/emp/curriculum