Gäller för: Läsåret 2020/21
Beslutad av: Programledning W
Beslutsdatum: 2020-03-23
Huvudområde: Miljöarbete ur ett management- o policyperspektiv. Fördjupning: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav.
Obligatorisk för: XA_EMP1
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Kursen om miljöstyrning i näringslivet är inriktad på den operativa sidan av miljöarbetet med det dubbla målet att ge praktiska verktyg och gedigen insikt i vad det innebär att införa miljöstyrning i en organisation. På så sätt förbereder kursen studenter för arbete i organisationer eller för att påverka politiska organisationer eller frivilligorganisationer. Kursen integrerar tekniska och ledningsmässiga perspektiv med miljöaspekter inom ramen för ett övergripande hållbarhetsperspektiv.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
•visa förmåga att beskriva centrala inslag i miljöstyrning
i organisationer såsom mål, indikatorer, förändringsprogram,
revision, redovisning och kommunikation samt förklara deras roll
och samband inom organisationen
•visa förmåga att utforma ett miljöstyrningssystem
•visa förmåga att värdera starka och svaga sidor i ett
miljöstyrningssystem
•visa förmåga att argumentera för och vid behov motivera
förebyggande miljöinsatser för att begränsa miljöpåverkan
samt beskriva centrala strategier för mer miljövänlig teknik
•visa förmåga att utforma ett program för att förbättra
miljöarbetet på ett företag samt värdera det miljömässiga och
ekonomiska värdet av att införa förebyggande miljöteknik och
styrningsåtgärder i ett specifikt fall
•visa förmåga at beskriva och jämföra olika
tillvägagångssätt för styrning av miljömässiga och
samhälleliga aspekter i leveranskedjan och förmåga att värdera
hur lämpliga olika åtgärder är i ett specifikt sammanhang
•visa förmåga att utforma meningsfulla nyckeltal för
hållbarhet i ett specifikt fall
•visa förmåga att beskriva centrala inslag och principer för
riktlinjer med avseende på hållbarhetsredovisning och förmåga
att värdera en hållbarhetsredovisning för ett specifikt
företag
•visa förmåga att identifiera och tillämpa relevanta teorier
för förändringsarbete i företag i förhållande till ett
specifikt fall
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
•visa förmåga att planera och med relevanta metoder
genomföra kursuppgifter inom givna tidsramar
•visa förmåga att utveckla ett ärende för integrering av
hållbarhet i ett företagsbeslut
•visa förmåga att utforma och använda en enkätundersökning
för att samla information om ett ämne av relevans för
miljöarbete på ett företag
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
visa förmåga att identifiera omdebatterade frågor med avseende på miljöarbete i företag, t ex förmåga att kritiskt värdera underlagen för miljörelaterat beslutsfattande i organisationer
Kursen inleds med att reda ut de olika rollerna för
förebyggande lösningar respektive lösningar vid slutet av
produktionskedjan och fortsätter sedan med strategier för ren
teknik som följs av traditionella ledningsperspektiv och de olika
verktyg som finns för företagets hållbarhetsarbete. På så
sätt behandlar kursen företagets interna perspektiv, samspelet
med intressenter och styrningen av leveranskedjan. Bland
nyckelorden finns miljöaspekter, ledningssystem, indikatorer,
revision och redovisning. Ledning, teknik och miljö behandlas
integrerat. Studiebesök och fallstudier ingår under hela kursen
som en grund för analys och reflektion. Slutligen behandlar kursen
teorier om förändringsarbete som en utgångspunkt för
reflektioner om miljörelaterade utvecklingsprocesser i
organisationer.
Kursen består av en kombination av föreläsningar, seminarier,
övningar, uppgifter och studiebesök. Det skapar möjligheter för
att kombinera lektionsundervisning och reflektioner med konkret
erfarenhet av praktiska fall.
Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Aktivt deltagande i studiebesök, seminarier och falldiskussioner är obligatoriskt. För att bli godkänd på kursen måste studenten genomföra samtliga kursuppgifter. Slutbetyget bygger på en skriftlig (90%) och en muntlig (10%) tentamen.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser: IMEN27
Kursansvarig: Håkan Rodhe, hakan.rodhe@iiiee.lu.se
Hemsida: http://www.iiiee.lu.se/education/emp/curriculum