Gäller för: Läsåret 2020/21
Beslutad av: Programledning W
Beslutsdatum: 2020-03-23
Huvudområde: Miljöarbete ur ett management- o policyperspektiv. Fördjupning: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav.
Obligatorisk för: XA_EMP1
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Det är allmänt vedertaget att hållbarhetsproblem är
strukturellt betingade. För att åtgärder för ett hållbart
samhälle ska bli effektiva krävs därför ett systemorienterat
perspektiv. De flesta analytiska och operativa begrepp som i dag
betraktas som relevanta mallar för eller färdplaner mot hållbar
utveckling bygger på ett strukturellt och/eller
livscykelorienterat förhållningssätt.
Kursens syfte är att ge studenterna en introduktion till centrala
hållbarhetsbegrepp med särskild inriktning på principer och
begrepp som ligger till grund för ett strukturellt och
livscykelorienterat tänkande. Förutom att introducera dessa
centrala begrepp samt deras termer och funktionssätt syftar kursen
till att studenterna ska utveckla sin förmåga att reflektera
över deras tillämpbarhet och bidrag. Ett ytterligare syfte är
att studenterna kritiskt ska diskutera frågor om rättvisa,
påverkan och jämlikhet i förhållande till hållbar
utveckling.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
Kursen består av två moment.
Föreställningar om Hållbarhet: Nyckelidéer och koncept som introduceras inkluderar definitioner och tolkningar av hållbar utveckling, viktiga historiska ögonblick och milstolpar i rörelsen miljö och hållbar utveckling, målen för hållbar utveckling, avvägningar mellan de viktigaste pelarna för hållbarhet, betydelsen av världssyn och värderingar när vi definierar hållbarhet, det naturliga stegets fyra hållbarhetsprinciper, hierarki vid operationalisering av hållbarhet.
System och systemtänkande: Detta moment är avsett att ge en grundläggande förståelse för system- och livscykeltänkande. Här undersöker studenterna en värdekedja för att få ett livscykelperspektiv på en specifik produkt eller tjänst. Övningen inkluderar studiebesök till företag som verkar inom denna värdekedja. Övningen innebär identifiering av interventionspunkter, samt reflektion över utmaningarna för att utlösa förändringar i värdekedjor. Dessutom ges studenten en introduktion till koncept inom cirkulär ekonomi samt systemtänkande.
Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Studiebesök och seminarier är obligatoriska. Slutbetyget bygger till 40% på två kursuppgifter och till 60% på en tentamen.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser: IMEN09
Kursansvarig: Lars Strupeit, lars.strupeit@iiiee.lu.se
Hemsida: http://www.iiiee.lu.se/education/emp/curriculum