Gäller för: Läsåret 2018/19
Beslutad av: Programledning W
Beslutsdatum: 2018-03-22
Huvudområde: Miljöarbete ur ett management- o policyperspektiv. Fördjupning: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav.
Obligatorisk för: XA_EMP2
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Kursen är utformad för att utgöra ett stöd för studenternas
utveckling av sina egna tvärvetenskapliga och tillämpade
forskningsprojekt som ska redovisas i form av ett övertygande
förslag till en masteruppsats. Betoningen ligger på principer
för god forskningsdesign, på anledningar och förklaringar till
olika metodval samt på de färdigheter, liksom den
värderingsförmåga och det förhållningssätt, som kännetecknar
en god forskare.
Vid kursens slut ska studenterna vara förtrogna med målen för
tillämpad tvärvetenskaplig forskning, kännetecknen för
vetenskapliga utredningar, centrala begrepp för forskningsdesign
och -metoder samt med flera vanliga förhållningssätt till
tvärvetenskaplig/hållbarhetsvetenskaplig forskning. Studenterna
kommer också att ha utvecklat en förståelse för hur val av
forskningsdesign och -metoder är kopplade till teorier och
begreppsdefinitioner samt en förståelse för etiska aspekter av
forskning. De ska kunna tillämpa denna kunskap för att fatta
välgrundade beslut när de utvecklar sina egna forskningsprojekt
och visa förmåga att utvärdera starka och svaga sidor av deras
egna, och andras, forskningsdesigner, med särskild betoning på
anknytningen mellan frågeställning och/eller hypotes, omfattning,
insamlad data, slutledningar och stöd i underlaget.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
•kunna definiera tvärvetenskaplig och tillämpad forskning
och jämföra den med annan typ av forskning
•kunna beskriva centrala begrepp och principer för goda exempel
på forskningsdesign, metodologi och operationalisering av
modeller, samt integrera dessa i utvecklingen av ett eget
uppsatsförslag
•visa förmåga att beskriva och jämföra olika
förhållningssätt till forskningsdesign, metodologi,
datainsamling och dataanalys, samt förmåga att värdera när
olika förhållningssätt är genomförbara och meningsfulla
•kunna beskriva och tillämpa kriterier för utvärdering av ett
forskningsförslag/forskningsprojekt med inriktning på det logiska
flödet mellan problematisering, syfte, frågeställning/hypotes,
metod, slutledningar och stöd i underlaget
•kunna diskutera etiska aspekter av val som är kopplade till
forskningsdesign och användningen av forskningsrön
•kunna beskriva skillnaderna mellan kausalitet och
korrelation
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
•kunna formulera fruktbara forskningsfrågor som ska besvaras
och/eller hypoteser som ska prövas
•kunna skriva ett övertygande projektförslag till en
masteruppsats som bygger på ett tvärvetenskapligt och tillämpat
förhållningssätt
•kunna presentera ett eget projektförslag och förklara sina val
i förhållande till forskningsdesignen
•kunna utvärdera starka och svaga sidor av sitt eget och andras
projektförslag med särskild betoning på förmågan att kritiskt
utvärdera hur lämpliga olika metoder är för att pröva olika
hypoteser/besvara frågeställningar samt konstruera olika
resonemang som bygger på relevanta bevis
•visa förmåga att planera och med relevanta metoder genomföra
kursuppgifter inom givna tidsramar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
• visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och
utvecklingsarbete och kunna tillämpa relevanta etiska riktlinjer
på sitt eget arbete
• visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar,
dess roll i samhället och människors ansvar för hur den
används
• visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar
inom olika relevanta vetenskapsområden för att analysera problem
och lösningar anknutna till hållbarhet, om rollen för sådan
forskning i samhället och människors ansvar för hur den
används
• visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare
kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling
Kursen består av ett antal föreläsningar och övningar inom
ramen för undervisningen som är inriktade på centrala begrepp,
principer och komponenter med avseende på forskningsdesign.
Därpå följer föreläsningar och seminarier som behandlar olika
förhållningssätt till forskningsdesign, där studenterna kommer
att ta del av centrala kategorier av förhållningssätt och
diskutera exempel på olika förhållningssätt. Lektioner,
föreläsningar och seminarier kommer även att behandla ämnen som
forskningsprocessen och etiska aspekter av forskningsdesign.
Samtidigt kommer studenterna att få tid att utarbeta sina egna
forskningsidéer. Den processen understöds av workshoppar inom
ramen för undervisningen, kamratåterkoppling och miniseminarier
där studenterna diskuterar sina projektförslag med kurskamrater
och lärare. Vid kursens slut ska studenten ha utarbetat ett eget
skriftligt projektförslag samt presenterat och försvarat det vid
ett avslutande projektförslagsseminarium.
Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Seminarier och workshoppar kräver obligatoriskt deltagande. Slutbetyget bygger på kvaliteten i kamrat- och självutvärderingar (15%), en tentamen (30%) och kvaliteten i det slutliga projektförslaget samt presentationen och försvaret av detta (55%).
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser: IMEN34
Kursansvarig: Beatrice Kogg, beatrice.kogg@iiiee.lu.se
Hemsida: http://www.iiiee.lu.se/education/emp/curriculum