Gäller för: Läsåret 2018/19
Beslutad av: Programledning W
Beslutsdatum: 2018-03-22
Huvudområde: Miljöarbete ur ett management- o policyperspektiv. Fördjupning: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav.
Obligatorisk för: XA_EMP1
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Det huvudsakliga syftet är att ge förståelse för de metodologiska principerna för de olika verktyg för livscykelanalys (LCA) som används för miljömässig utvärdering av varor och tjänster. Betoningen ligger på livscykelanalys underifrån och ovanifrån samt två förenklade modeller. Studenterna kommer att få kunskap om metodernas starka och svaga sidor (vad de kan/inte kan svara på) och lära sig att kritiskt tolka de resultat som metoderna ger.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
•visa förmåga att beskriva principerna och grunden för
olika metoder att värdera miljöpåverkan av olika varor och
tjänster från ett livscykelperspektiv samt de olika metodernas
starka och svaga sidor
•visa förmåga att tolka resultaten av miljökonsekvensanalyser
och kritiskt reflektera över var och hur de skulle kunna användas
som underlag för beslutsfattande
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
•visa förmåga att särskilja centrala kännetecken för
kvantitativa data och genomföra en förenklad livscykelanalys med
förenklade beräkningar
•visa förmåga att arbeta i grupp med gemensamma uppgifter,
skriva grupprapporter och presentera resultaten muntligt
•visa förmåga att praktiskt tillämpa de centrala metodstegen
av en livscykelanalys (funktionell enhet, systemgränser,
allokering, miljöpåverkansanalys, tolkning)
• visa förmåga att planera och med relevanta metoder genomföra
kursuppgifter inom givna tidsramar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
•visa förmåga att kritiskt ta ställning till kvaliteten av
resultat från livscykelanalyser och i vilken utsträckning de kan
ligga till grund för miljöförbättringar med avseende på
livscykel
• visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare
kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling
Undervisningen bygger på en kombination av föreläsningar,
seminarier och uppgifter.
Föreläsningarna har till syfte att ge teoretisk kunskap om
principerna för och grunden till olika tillvägagångssätt för
analys av miljökonsekvenser. De är utformade för att i första
hand understödja enskilda studier baserade på
kurslitteraturen.
Seminarierna är avsedda att behandla specifika metodfrågor som
aktualiseras av föreläsningarna och att ge studenterna övning i
att tillämpa metoderna praktiskt.
Uppgifterna har som mål att ge studenterna möjlighet att
tillämpa teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter. Uppgift
1 är individuell och avser att handgripligt belysa för- och
nackdelar med en förenklad livscykelanalys utifrån verktyget
”Eco-Indicator’95”. Uppgift 2 avser att ge övning i att
kritiskt utvärdera resultat av livscykelanalyser i grupp. Arbetet
består i att utvärdera olika livscykelanalyser utifrån ett urval
kriterier och att föreslå slutsatser om livscykelanalys som
underlag för beslut om att optimera produkter och tjänster från
ett miljöperspektiv.
Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Kursen examineras genom en individuell tentamen om teoretisk och praktisk kunskap, genom gruppuppgifter och muntliga presentationer samt genom aktivt deltagande i seminariediskussioner. Den individuella tentamen uppgår till 50% av slutbetyget. De två uppgifterna uppgår till 5% respektive 40%. De resterande 5% utgörs av aktivt deltagande i seminarierna.
Uppgifterna prövar studenternas förmåga att tolka resultaten av livscykelanalyser och att kritiskt värdera olika metodval som görs av de som tillämpar livscykelanalyser. Vid tentamen prövas studenternas kunskaper om principerna och grunden för olika tillvägagångssätt för analys av miljökonsekvenser. Tonvikten i tentamen ligger på praktisk tillämpning av teoretisk snarare än faktabaserad kunskap.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser: IMEN26
Kursansvarig: Andrius Plepys, andrius.plepys@iiiee.lu.se
Hemsida: http://www.iiiee.lu.se/education/emp/curriculum