Gäller för: Läsåret 2018/19
Beslutad av: Programledning W
Beslutsdatum: 2018-03-22
Huvudområde: Miljöarbete ur ett management- o policyperspektiv. Fördjupning: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav.
Obligatorisk för: XA_EMP1
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Det är allmänt vedertaget att hållbarhetsproblem är
strukturellt betingade. För att åtgärder för ett hållbart
samhälle ska bli effektiva krävs därför ett systemorienterat
perspektiv. De flesta analytiska och operativa begrepp som i dag
betraktas som relevanta mallar för eller färdplaner mot hållbar
utveckling bygger på ett strukturellt och/eller
livscykelorienterat förhållningssätt.
Kursens syfte är att ge studenterna en introduktion till centrala
hållbarhetsbegrepp med särskild inriktning på principer och
begrepp som ligger till grund för ett strukturellt och
livscykelorienterat tänkande. Förutom att introducera dessa
centrala begrepp samt deras termer och funktionssätt syftar kursen
till att studenterna ska utveckla sin förmåga att reflektera
över deras tillämpbarhet och bidrag. Ett ytterligare syfte är
att studenterna kritiskt ska diskutera frågor om rättvisa,
påverkan och jämlikhet i förhållande till hållbar
utveckling.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
• visa förmåga att beskriva och tillämpa modellen och
principerna för systemtänkande i förhållande till miljöproblem
och hållbar utveckling
• visa förmåga att beskriva, diskutera, jämföra och förstå
motsättningar med avseende på centrala och relevanta mål/begrepp
i den offentliga debatten om hållbar utveckling, t ex definitioner
och tolkningar av hållbar utveckling, de Globala målen för
hållbar utveckling, Det Naturliga Stegets fyra
hållbarhetsprinciper, livscykeltänkande samt begrepp för
cirkulär ekonomi
• kunna diskutera och förklara orsaker till frågor om
rättvisa, påverkan och jämlikhet i förhållande till hållbar
utveckling och de möjliga kompromisser sådana lösningar kan leda
till (t ex i fråga om distribution eller förhållande mellan
generationerna)
• kunna beskriva och jämföra definitioner av
önskvärt/hållbart beteende på individuell, organisatorisk,
lokal, regional och global nivå, samt
• kunna känna igen och ge exempel på ett livscykelperspektiv
på produktions- och konsumtionssystem
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
• visa förmåga att planera och genomföra uppgifter inom
givna tidsramar samt att använda relevanta metoder för att lösa
uppgiften
• visa förmåga att arbeta effektivt i grupp med deltagare från
andra ämnen och med
andra nationaliteter
• visa förmåga att till allmänheten kommunicera värdet av
hållbarhet och hur hållbarhet förhåller sig till rättvisa,
samt
• kunna utveckla och presentera ett multimedialt innehåll genom
nätbaserade kommunikationsverktyg
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
• visa förmåga att reflektera över hur deras eget tänkesätt bygger på vissa värderingar som är påverkade av, och påverkar, andra människor och det omgivande samhället
Kursen består av tre moment.
• Systemmoment: Momentet syftar till att lägga grunden för
systemtänkande. De centrala idéer och begrepp som introduceras
är definitioner och tolkningar av hållbar utveckling, centrala
ögonblick och milstolpar i miljö- och hållbarhetsrörelsens
historia, de Globala målen för hållbar utveckling, Det Naturliga
Stegets fyra hållbarhetsprinciper, livscykeltänkande samt begrepp
för cirkulär ekonomi.
• Livscykelmoment: I momentet undersöker studenterna en specifik
produktions- och konsumtionsvärdekedja för att erhålla ett
livscykelperspektiv på en viss vara eller tjänst. I övningen
ingår studiebesök till en organisation/ett företag som är
verksamt inom värdekedjan. Som en del av övningen ska studenterna
identifiera angreppspunkter och reflektera över problemen med att
åstadkomma förändring i värdekedjor.
• Kommunikationsmoment: Momentet går ut på att studenterna ska
beskriva, förklara och ifrågasätta begrepp anknutna till en
hållbarhetsfråga för en lekmannapublik. Kommunikationen ska ske
via en nätbaserad multimediapresentation.
Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Studiebesök och seminarier är obligatoriska. Slutbetyget bygger till 40% på två kursuppgifter och till 60% på en tentamen.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser: IMEN09
Kursansvarig: Lars Strupeit, lars.strupeit@iiiee.lu.se
Kursansvarig: Bernadette Kiss, bernadette.kiss@iiiee.lu.se
Hemsida: http://www.iiiee.lu.se/education/emp/curriculum