Kursplan för
Avancerad skissteknik II
Advanced Sketching II
TFRD47, 3.0 högskolepoäng, G2 (Grundnivå, fördjupad)
Gäller för: 2024/25
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning ID
Beslutsdatum: 2024-04-09
Ikraftträdande: 2024-09-16
Allmänna uppgifter
Fördjupning: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Syfte
Studenten utvecklar förmågan att effektivt kommunicera form, funktion och scenario med hjälp av tvådimensionella frihandsskisstekniker. Genom övningar förbättras färdigheterna i perspektivritning, komposition och pennföring. Vidare, ges studenten möjlighet att öva skissande och rendering på fri hand för att snabbt kommunicera idéer och form.
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
- Visa förståelse för tvådimensionella frihandsskisstekniker och redskap som vanligen används inom design området.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
- Kunna använda frihandstekniker för att kommunicera komplexa former, material, principer och scenarios.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
- Visa en lyhördhet för konstnärliga och estetiska värderingar och kvalitetsbedömningar av bilder.
- Kunna värdera lämplig skissteknik med utgångspunkt i ett givet ändamål.
Kursinnehåll
Kursen består av en serie föreläsningar samt workshops med övningar, demonstrationer och gruppkritik för utvärdering av uppnådda resultat.
Kursens examination
Betygsskala: UG - (U, G) - (Underkänd, Godkänd)
Prestationsbedömning: 80% närvaro krävs. Bedömningen grundar sig på dokumentation av individuella inlämningsuppgifter.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Moduler
Kod: 0119. Benämning: Avancerad skissteknik II.
Antal högskolepoäng: 3.0. Betygsskala: UG - (U, G).
Antagningsuppgifter
Förkunskapskrav:
- IDEA56 Avancerad skissteknik eller motsvarande.
Begränsat antal platser: Nej
Kurslitteratur
- Sjölén, Erik: Sjölén, Klara: Design Sketching. ISBN: 978-91-976807-0-7. Referenslitteratur.
- Sjölén, Klara; Macdonald, Allan: Learning Curves. ISBN: 978-91-633-8952-8. Referenslitteratur.
- David Chelsea: Perspective! for Comic Book Artists - How to Achieve a Professional Look in Your Artwork. Watson-Guptill Publications Inc.,U.S, 1977. Referenslitteratur.
- Scott Robertson: How To Draw Cars The Hot Wheels Way. Motorbooks International, 2004. Referenslitteratur.
- Ernest R Norling: Perspective Made Easy. www.bnpublishing.com. USA, 2007, ISBN: 9789563100167. Referenslitteratur.
- John Montague: Basic Perspective Drawing. John Wiley And Sons Ltd, 2004, ISBN: 9780471472742. Referenslittteratur.
- Ray Smith: Perspektiv grunderna. Richters, ISBN: 91-7707-097-5. Referenslitteratur.
- Koos Eissen, Roselien Steur: Sketching. Stiebner Verlag GmbH. Tyskland, 2008, ISBN: 9783830713630. Referenslitteratur.
- Scott Robertson: DVD: Techniques of Scott Robertson: - No. 1 - Basic Perspective Form Drawing. The Gnomon Workshop, 2006. Referenslitteratur.
- Scott Robertson: DVD: How to Render Matte Surfaces: v. 1 Shading Planar Surfaces - Shading Planar Surfaces. The Gnomon Workshop, 2006. Referenslitteratur.
- Scott Robertson: DVD: How to Render Matte Surfaces: v. 2 - Shading Round Geometric Surfaces. The Gnomon Workshop, 2006. Referenslitteratur.
- Scott Robertson: DVD: How to Render Matte Surfaces: v. 3 - Shading Complex Curved Surfaces. The Gnomon Workshop, 2006. Referenslitteratur.
- Scott Robertson: How to Draw, Drawing and Sketching Objects and Environments from Your Imagination. 2013, ISBN: 9781933492759. Referenslitteratur.
- Scott Robertson: How To Render, Communicating Form and Rendering a Wide Range of Materials. ISBN: 9781933492834. Referenslitteratur.
Kontaktinfo
Kursansvarig: Charlotte Sjödell,
Charlotte.Sjodell@design.lth.se
Övrig information
Lärandet sker genom föreläsningar samt utifrån kritik av hemuppgifter både individuellt och i grupp för att bedöma utveckling och idéer redovisade i hemuppgifterna.