Gäller för: 2024/25
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning C/D
Beslutsdatum: 2024-04-16
Ikraftträdande: 2024-09-16
Fördjupning: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Kursens syfte är att öka deltagarnas förmåga att tänka och agera kring utvecklingen av bostäder, vardagsmiljö, vardagsteknik och välfärdsteknologi för dagens och morgondagens äldre generationer.
Kursen tar sikte både på näraliggande behov och på ett längre perspektiv.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
Det är allmänt känt att den demografiska utvecklingen skapar förväntningar om ett längre liv och kanske ett gott liv under senare delen av livet.
I den här kursen koncentrerar vi oss på planeringen och utformningen av bostäder och boendemiljöer för äldre medborgare. Vi riktar också in oss på äldres vardagsliv och på hur vardagsteknik och välfärdsteknologi kan komma att få en allt viktigare roll för framtidens äldre. Kursen tar också upp samspelet mellan den som bor och den som arbetar i miljön, samt arbetsmiljöfrågor kopplat till arbete i boendemiljön.
I kursen görs ett tillämpat projekt, inriktat mot äldres boende, välfärdsteknologi eller en kombination av dessa. Detaljerade förslag och erfarenheter ska redovisas i text och bild i rapportform.
Betygsskala: UG - (U, G) - (Underkänd, Godkänd)
Prestationsbedömning: Bedömningen av den studerandes prestationer sker genom individuella uppgifter som kontinuerligt lämnas in. Kursen innehåller individuella inlämningsuppgifter, samt kamratgranskning och återkoppling på medstudenternas uppgifter. Slutuppgiften innehåller flera steg, där också kamratgranskning ingår. Den innefattar ett tillämpat projekt och en skriftlig slutrapport. Kursen är inriktad på att öka innovationsförmågan hos deltagarna och i de organisationer där man arbetar och utgår mer från förmågan att analysera och reflektera över möjliga lösningar på problem/samhällsutmaningar och utbyta tankar och erfarenheter med andra kursdeltagare än på instuderande av fakta.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Moduler
Kod: 0124. Benämning: Design för det moderna äldrelivet.
Antal högskolepoäng: 7.5. Betygsskala: UG - (U, G).
Prestationsbedömning: Bedömningen av den studerandes prestationer sker genom individuella uppgifter som kontinuerligt lämnas in. Kursen innehåller individuella inlämningsuppgifter, samt kamratgranskning och återkoppling på medstudenternas uppgifter. Slutuppgiften innehåller flera steg, där också kamratgranskning ingår. Den innefattar ett tillämpat projekt och en skriftlig slutrapport. Kursen är inriktad på att öka innovationsförmågan hos deltagarna och i de organisationer där man arbetar och utgår mer från förmågan att analysera och reflektera över möjliga lösningar på problem/samhällsutmaningar och utbyta tankar och erfarenheter med andra kursdeltagare än på instuderande av fakta.
Förkunskapskrav:
Kursansvarig: Susanne Frennert,
susanne.frennert@design.lth.se
Examinator: Susanne Frennert,
susanne.frennert@design.lth.se
Kursadministratör: Lena Leveen,
lena.leveen@certec.lth.se
Hemsida: https://www.design.lth.se/utbildning/fristaaende-kurser/design-foer-det-moderna-aeldrelivet-vaelfaerdsteknologi-arbetsmiljoe-och-boende/