Kursplan för

Hållbar AI? Sociala och miljömässiga effekter av artificiell intelligens
Sustainable AI? Social and Environmental Impacts of Artificial Intelligence

TFRH20, 5.0 högskolepoäng, G2 (Grundnivå, fördjupad)

Gäller för: 2024/25
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning L
Beslutsdatum: 2023-12-04
Ikraftträdande: 2024-03-15

Allmänna uppgifter

Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska

Syfte

Artificiell intelligens (AI) har snabbt blivit synonymt med social och ekonomisk förändring. På kort tid har den spridit sig till livets alla hörn, från det privata till det professionella till det offentliga, och utvecklingen visar inga tecken på att sakta ner. Men vad betyder den snabba introduktionen av denna teknik för samhället? Hur ser vi till att dess ekonomiska inverkan inte skapar fler sociala eller samhälleliga problem än den löser? Hur kan förändringen av AI göras mer hållbar, inte bara för oss människor, utan för våra planetära resurser?

Den här kursen utforskar de sociala, ekonomiska och miljömässiga förändringar som utvecklingen inom AI medför. Den syftar till att ge kritiska och analytiska verktyg för att undersöka AI-förändringsprocesser och styra dem i mer hållbara riktningar. Detta uppnås med fokus på: (1) det konceptuella och empiriska ursprunget till ‘hållbarhet’ och ‘artificiell intelligens’, och teoretiska ramar för att utforska och förstå hur dessa är relaterade; (2) AI-systemens sociala och materiella ursprung, med särskild uppmärksamhet riktad mot deras osynliga produktionsprocesser och miljökostnader; och (3) tillämpningar och effekter av AI inom nyckelområden för det sociala, det ekonomiska och det miljömässiga.

Genom en kombination av onlineföreläsningar och seminarier om central litteratur kommer kursdeltagarna att utveckla kunskap om utmaningar och möjligheter för AI att bidra till positiv social, miljömässig och ekonomisk förändring. De kommer att lära sig hur man använder hållbarhetsramverk inom AI-området, hur man identifierar AI-systemens reflexivitet (dvs. deras förmåga att förbättra den ohållbara bas som de är byggda på) men också de rebound-effekterna som hotar att undergräva deras positiva effekter, och kommer att utveckla kritiska och konceptuella förmågor för att analysera de många och motstridiga konsekvenser av dessa framväxande teknologier. På detta sätt syftar kursen till att ge praktisk samhällsvetenskaplig kunskap till livslångt lärandestudenter (med erfarenhet från privat eller offentlig sektor) såväl som ingenjörsstudenter (som komplement till deras tekniska lärande).


Mål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten

Kursinnehåll

Kursen har utformats för att underlätta distansundervisning (dvs. engagemang på nätet) men kommer att ge möjligheter till diskussioner på plats vid Lunds universitet. Den första introduktionsföreläsningen kommer att hållas på campus med möjlighet till fjärrnärvaro (via Zoom). Var och en av följande 9 föreläsningar kommer att förinspelas och laddas upp till LMS (dvs. Canvas). Deltagarna kommer att kunna få tillgång till materialet och slutföra läsningarna när det passar dem under veckan. Två valfria seminariediskussioner av kursmaterialet kommer också genomföras varje vecka En av dessa kommer att vara online och den andra på plats (eller hybrid, beroende på studentantal), med företräde för onlinenärvaro ges till distansstuderande. Med lån från den s.k ”flipped classroom”-pedagogiken kommer seminarierna att vara strukturerade, med frågor och diskussioner som styrs av deltagarna.

Tre uppsättningar om tre föreläsningar ger kursmaterialet dess struktur. I den första uppsättningen kommer eleverna att få ett teoretiskt upplägg av begreppen hållbarhet och AI, och hur de hänger ihop. Den andra, om AI:s hållbarhet, kommer att utforska produktionen av AI ur ett tvärvetenskapligt perspektiv. Den kommer att undersöka var hårdvaran och data som driver AI kommer från, arbetskraften som är involverad i att träna AI-modeller och AI-försörjningskedjans miljöavtryck. Den tredje uppsättningen kommer att fokusera på AI för hållbarhet. Den kommer att behandla användningen av AI i markanvändningsförvaltning, personalförvaltning och offentlig förvaltning, och tänka igenom vad en rättvis, ansvarsfull och hållbar AI bör innebära.

Kursens examination

Betygsskala: UG - (U, G) - (Underkänd, Godkänd)
Prestationsbedömning:

Kursen kommer att vara 5 hp. Tre skriftliga uppgifter om 1500 ord kommer att genomföras, en för varje av de tre föreläsningsuppsättningar som ges på kursen. Studenter kommer att få ett medelbetyg från deras två bästa resultat av uppgifterna (och kan därför välja att inte slutföra en uppgift och rikta sin läsning därefter).

Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.

Moduler
Kod: 0124. Benämning: Hållbar AI? Sociala och miljömässiga effekter av artificiell intelligens.
Antal högskolepoäng: 5.0. Betygsskala: UG - (U, G).

Antagningsuppgifter

Förkunskapskrav:

Förutsatta förkunskaper: Kursen är avsedd att vara lämplig för deltagare med minst 5 års arbetslivserfarenhet.
Begränsat antal platser: Nej

Kurslitteratur

Kontaktinfo och övrigt

Kursansvarig: James White, james.white@lth.lu.se
Kursansvarig: Stefan Larsson, stefan.larsson@lth.lu.se