Gäller för: 2024/25
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning V
Beslutsdatum: 2023-12-08
Ikraftträdande: 2024-03-15
Fördjupning: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Dagens renoveringar är komplexa där tekniska, ekonomiska och miljömässiga aspekter står i fokus men där även faktorer såsom sociala och arkitektoniska aspekter behöver hanteras i relation till hela renoveringsprocessen.
Syftet med kursen är dels att förmedla grundläggande kunskaper och frågeställningar om renovering av byggnader och hållbarhet ur ekonomiskt, ekologiskt, socialt och kulturellt perspektiv, dels att praktiskt träna de studerande i att använda ett verktyg för att i praktiken bedöma olika renoveringsåtgärder i en faktisk byggnad.
Kursen utgår från SIRen-processen som beskriver aktiviteter som genomförs vid olika skeden i byggprocessen. SIRen-processen har tagits fram nyligen som ett resultat av transdisciplinär forskning inom en stark forskningsmiljö SIRen med koppling till Nationellt renoveringscentrums nätverk.
Kursen riktar sig till studerande som har en efter-gymnasial utbildning och yrkeserfarenhet från bygg- eller fastighetssektorn. Efter avslutad kurs har de studerande förståelse för de komplexa aspekter som måste hanteras för en hållbar renovering och kan använda ett ramverk och ett antal verktyg som baseras på den senaste nationella transdisciplinära forskningen om renovering av byggnader.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
Kursen är helt nätbaserad. På föreläsningar behandlas olika tekniska, ekonomiska, miljömässiga, sociala och kulturhistoriska och arkitektoniska aspekter. Vissa föreläsningar hålls av sektorsaktörer för att konkretisera tillämpningar och för att få med exempel från hur olika aktörer adresserar renoveringsfrågan.
Föreläsningarnas innehåll examineras med ett quizz. Innehållet i kurslitteraturen kompletterar och fördjupar innehållet i föreläsningarna och examineras med en kombination av quizz och skriftlig examination.
I en projektuppgift som i huvudsak genomförs i grupper om två studenter tillämpas teorin genom tillämpning av SIRen-processen och tillhörande verktyg. Projektuppgiften hanterar en faktisk byggnad där uppgiften är att bedöma lämpliga renoveringsåtgärder samt skriva en rapport som beskriver hur projektuppgiften genomförts och som svarar på och diskuterar olika frågor kopplade till kursen.
Betygsskala: UG - (U, G) - (Underkänd, Godkänd)
Prestationsbedömning: Bedömning av de studerandes prestation sker dels genom quizzar och skriftlig examination och dels genom ett projektarbete. Innehållet i föreläsningar och kurslitteratur examineras med quizz och skriftlig examination. Projektuppgiften examineras med muntlig presentation vid ett obligatoriskt presentationstillfälle och en skriftlig rapport som redovisar och beskriver hur projektuppgiften genomförts och som svarar på och diskuterar olika frågor kopplade till kursen.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Moduler
Kod: 0123. Benämning: Skriftlig tentamen.
Antal högskolepoäng: 2.0. Betygsskala: UG - (U, G).
Prestationsbedömning: Innehållet i föreläsningar och kurslitteratur examineras med quizz och skriftlig examination. För godkänt betyg på kursen ska minst 80% av quizzar efter föreläsningar vara godkända samt godkänt betyg på den skriftliga examinationen vara uppnått.
Modulen omfattar: Teori och kunskap baserat på litteratur och föreläsningar om olika aspekter som påverkar renovering av byggnader.
Kod: 0223. Benämning: Projektuppgift.
Antal högskolepoäng: 2.0. Betygsskala: UG - (U, G).
Prestationsbedömning: Projektuppgiften examineras med muntlig presentation vid ett obligatoriskt presentationstillfälle och en skriftlig rapport.
Modulen omfattar: Tillämpning av SIRen-processen och tillhörande verktyg på en faktisk byggnad för att bedöma lämpliga renoveringsåtgärder samt rapport som redovisar och beskriver hur projektuppgiften genomförts och som svarar på och diskuterar olika frågor kopplade till kursen.
Förkunskapskrav:
Kursansvarig: Dennis Johansson,
dennis.johansson@hvac.lth.lu.se
Kursansvarig: Petter Wallentén,
petter.wallenten@byggtek.lth.se