Kursplan för

Introduktion till hållbar energiförsörjning
Introduction to Sustanible Energy Supply

TFRD80, 7,5 högskolepoäng, G1 (Grundnivå)

Gäller för: LTH:s fristående kurser VT2023
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning M
Beslutsdatum: 2022-04-07

Allmänna uppgifter

Fördjupning: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav.
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska

Syfte

Energi (försörjning, omvandling och användning) och miljö är en av mänsklighetens viktigaste frågor. Det pågår en omställning från fossil till mer hållbar energiförsörjning. Kursen syftar till att ge en övergripande förståelse för vårt energisystem, konsekvenserna av vår användning av fossil energi samt möjligheter till, och svårigheter med, omställning till ett hållbart energisystem. Kurser ger en möjlighet för att förstå och även att kunna delta i debatter och diskussioner om energi. Kursen riktar sig i huvudsak mot studenter med intresse för energi och miljöfrågor utan att nödvändigtvis ha naturvetenskaplig eller teknik bakgrund.

Mål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten

Definiera för ämnet viktiga tekniska begrepp såsom exempelvis:

 

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten

 

 

Kursinnehåll

Kursen innehåller tre block som undervisas parallellt:

Inom kursen ska även ett mindre projektarbete utföras och redovisas skriftligt och muntligt.

Form:

Föreläsningar, räkneövningar, tre obligatoriska seminarier och handledning av projektarbete. Ett studiebesök planeras.

Kursens examination

Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: För betyget 3 krävs fullgörande av projektuppgift och två mindre skriftliga tentamina (duggor). För högre betyg krävs även sluttentamen som innefattar både övergripande frågor och problemlösning. Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.

Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.

Delmoment
Kod: 0121. Benämning: Introduktion till hållbar energiförsörjning.
Antal högskolepoäng: 6. Betygsskala: TH. Prestationsbedömning: För betyget 3 krävs fullgörande av projektuppgift och två mindre skriftliga tentamina (duggor). För högre betyg krävs även sluttentamen som innefattar både övergripande frågor och problemlösning. Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student. Delmomentet omfattar: Föreläsningar, räkneövningar, tre obligatoriska seminarier och handledning av projektarbete. Ett studiebesök planeras.
Kod: 0221. Benämning: Projektarbete i hållbar energiförsörjning.
Antal högskolepoäng: 1,5. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Skriftlig rapport

Antagningsuppgifter

Förkunskapskrav:

Kursen överlappar följande kurser: MVKN95, MVKN15, MVKF01

Kurslitteratur

Kontaktinfo och övrigt

Examinator: Jens Klingmann, jens.klingmann@energy.lth.se
Kursansvarig: Jens Klingman, jens.klingmann@energy.lth.se
Kursansvarig: Martin Andesson, martin.andersson@energy.lth.se
Hemsida: http://www.energy.lth.se/utbildning/kurser/