Kursplan för
Metoder för användarmedverkan i designprocesser
Methods for User Participation in Design Processes
TFRD50, 7,5 högskolepoäng, G1 (Grundnivå)
Gäller för: LTH:s fristående kurser VT2023
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning ID
Beslutsdatum: 2022-04-19
Allmänna uppgifter
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Syfte
Kursen syftar till att de studerande skall få en praktiskt
användbar utbildning i att designa, analysera och utvärdera
användarmedverkan och samskapande i designprocesser. Fokus för
kursen ligger på metoder, upplägg och genomförande av
designprocesser som innehåller moment som bygger på
användarmedverkan. Studenten tränas i att bedöma och avgöra
vilka former för användarmedverkan som kan vara aktuella för
olika processer. Vidare tränas studenten också i att föreslå
möjliga förbättringar till existerande designprocesser och hur
väl dessa uppfyller kriterier för inkluderande design.
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
- kunna redogöra för vad som kännetecknar en
designprocess
- känna till olika typer av användarmedverkan t ex User
Centered Design, Participatory design (deltagande design),
Co-design
- känna till inkluderande design-filosofier som Universal
Design, Design for All och Inclusive design och deras relation till
användarmedverkan
- kunna redogöra för ett flertal metoder för att involvera
användare i designprocesser med både låg och hög grad av
användarmedverkan
- kunna redogöra för vilken nytta användarmedverkan kan ha i
designprocesser
- kunna identifiera och analysera situationer, produkter,
miljöer och tjänster och föreslå upplägg för
användarmedverkan baserat på dessa.
- kunna redogöra för olika former för användarmedverkan och
konkreta designaktiviteter som kan utnyttjas för att skapa
inkluderande designprocesser.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
- ha tränat på olika metoder för co-design eller deltagande
design
- ha tränat på olika metoder för användarcentrerad design med
en lägre grad av användarmedverkan
- ha tränat på att använda metoder för användarmedverkan i
en inkluderande designprocess
- ha tränat på att ta fram prototyper i syfte att underlätta
användarmedverkan
- kunna tillämpa metoder för användarmedverkan i ett projekt
med en konkret designprocess
- kunna dokumentera, sammanställa och rapportera aktiviteter
för användarmedverkan
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
- kunna beskriva argument för användarmedverkan och hur det kan
bidra till att nå bättre och mer inkluderande resultat i
designprocesser
- kunna ta hänsyn till att människor är olika med en stor
individuell variation
- kunna ge uttryck för att det är en positiv utmaning att
försöka skapa design- och utvecklingsprocesser tar tillvara på
människors vilja och förmåga att bidra till ny design och till
samhällsbygget i stort.
Kursinnehåll
Kursen är helt nätbaserad. Varje kursmoment innehåller
introduktions- och fördjupningstexter, bildexempel, länkar,
diskussioner och avslutas med en individuell inlämningsuppgift
eller en gruppuppgift. Kursen innehåller följande delar:
- Metoder för användarmedverkan I: Teori och övningar om
användarmedverkansmetoder som kräver mindre tid och/eller
engagemang av deltagarna, som fokus-grupper, intervju-tekniker,
utvärdering m fl.
- Designprocessen: Teori om design-processen, design thinking,
prototyping. Övning i att skapa visualiseringar / prototyper.
- Teori om användarmedverkan: User Centred Design, Participatory
design, Co-design
- Metoder för användarmedverkan II: Teori och övningar om
användarmedverkansmetoder där deltagarna spelar en större aktiv
roll, t ex cultural probes, design-workshopar, brainstorming m
fl.
- Inkluderande design: Teori om Universal Design , Design for All
och Inclusive design. Övningar i att skapa flexibla aktiviteter
för användarmedverkan som passar en mångfald av människor
- Projekt: som är kopplat till studentens yrkesverksamhet eller
kunskaper om produktutveckling, arkitektur, policyfrågor,
tjänstedesign eller beslut om design som påverkar
människor.
- Kritisk reflektion - Reflektionsuppgift där studenten
studerar, jämför och diskuterar likheter och skillnader mellan
olika metoder som har som syfte att öka människors delaktighet i
och möjlighet att bidra till designprocesser. Baseras på
litteratur, praktiska övningar i kursen och det projekt som
studenten har genomfört.
Kursens examination
Betygsskala: UG - (U,G) - (Underkänd, Godkänd)
Prestationsbedömning: Bedömningen av den studerandes prestationer sker huvudsakligen genom individuella uppgifter som kontinuerligt lämnas in. Kursen innehåller minst 6 inlämningsuppgifter samt kamratgranskning och återkoppling på medstudenternas uppgifter. Omfattningen på inlämningsuppgifterna varierar mellan 300 och 1500 ord. Slutuppgiften innehåller flera steg, där också kamratgranskning ingår. Den innefattar ett tillämpat projekt med slutrapportering som kan vara skriftlig (2000-4000 ord) eller göras i andra media såsom film. Kursen är processinriktad och utgår mer från förmågan att analysera och åtgärda situationer/problem och utbyta tankar och erfarenheter med andra kursdeltagare än på instuderande av fakta.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Antagningsuppgifter
Förutsatta förkunskaper: För att kunna tillgodogöra sig kursen på bästa sätt bör studenten ha genomgått en efter-gymnasial utbildning.
Kurslitteratur
- Kurslitteraturen kommer att finnas online en vecka innan kursstart och består av on-line-resurser.
Kontaktinfo och övrigt
Examinator: Per-Olof Hedvall, per-olof.hedvall@certec.lth.se
Kursansvarig: Kirsten Rassmus-Gröhn, kirre@certec.lth.se
Lärare: Håkan Eftring, hakan.eftring@certec.lth.se
Kursadministratör: Lena Leveen, lena.leveen@certec.lth.se
Lärare: Charlotte Magnusson, charlotte@certec.lth.se