Kursplan för
Programmeringsteknik, grundkurs
Introduction to Programming
TFRE15, 7,5 högskolepoäng, G1 (Grundnivå)
Gäller för: LTH:s fristående kurser HT2023
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning C/D
Beslutsdatum: 2023-02-13
Allmänna uppgifter
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Syfte
Målet med kursen är att ge studenter en introduktion till
programmering, särskilt som ett sätt att lösa problem från
olika tillämpningsområden. Fokus ligger på
programmeringsfärdighet med problemlösning och stegvis
utveckling.
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
- förklara grundläggande begrepp inom imperativ och
objektorienterad programmering
- förklara och ge exempel på användning av grundläggande
datatyper och enkla algoritmer
- välja grundläggande datatyper lämpliga för att lösa givna
problem
- tolka (välskriven) programkod för att korrekt beskriva vad
som sker när den exekveras
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
- självständigt implementera program för att lösa problem
inom olika tillämpningsdomäner
- självständigt skapa algoritmer vilka nyttjar grundläggande
datatyper för samlingar (listor, mängder och
nyckel-värdetabeller)
- konstruera programkod, givet en enklare algoritm som
formulerats i mänskligt språk
- konstruera och strukturera program bestående av flera klasser,
metoder och funktioner
- stegvis utveckla, testa och felsöka program
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
- bedöma vilka grundläggande datatyper och algoritmer som
lämpar sig för att lösa olika problem
- utvärdera befintlig kod för att hitta och åtgärda enklare
programmeringsfel
Kursinnehåll
- Grundläggande programkonstruktioner som funktioner, iteration
och villkorssatser.
- Grundläggande värden och typer som heltal, flyttal, booleska
värden och strängar.
- Variabler och tilldelning.
- Grundläggande datatyper för sammansatta värden, som listor,
tupler, mängder och nyckel-värdetabeller.
- Inläsning, utskrift och filer.
- Enkla algoritmer för sökning, sortering och liknande.
- Användning av befintliga bibliotek och klasser.
- Grundläggande kunskaper om objektorienterad programmering,
klasser och metoder.
- Orientering om arv.
- Grundläggande exekveringsmodell med funktionsanrop,
parameteröverföring, objekt och metodanrop.
- Grundläggande programmeringsmetodik med stegvis utveckling,
testning och felsökning.
- Grundläggande användning av programmeringsverktyg.
- Som programmeringsspråk används Python 3.
Kursens examination
Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: För slutbetyg krävs godkända programmeringsuppgifter och godkänd tentamen. För att få delta i tentamen krävs godkända programmeringsuppgifter. Slutbetyg på kursen baseras på betyget på tentamen.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Delmoment
Benämning: Tentamen.
Antal högskolepoäng: 3. Betygsskala: TH. Prestationsbedömning: Godkänd tentamen. Delmomentet omfattar: Digital salstentamen.
Benämning: Programmeringsuppgifter.
Antal högskolepoäng: 4,5. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Godkända programmeringsuppgifter. Delmomentet omfattar: Programmeringsuppgifter. Övrig information: Detaljerade föreskrifter angående fullgörande av programmeringsuppgifter kommer att finnas på lärplattformen.
Antagningsuppgifter
Förkunskapskrav:
- Matematik 2a, 2b eller 2c
Kursen överlappar följande kurser: ??026, EDAA80
Kurslitteratur
Kontaktinfo och övrigt
Kursansvarig: Sandra Nilsson, sandra.nilsson@cs.lth.se
Kursansvarig: Patrik Persson, patrik.persson@cs.lth.se
Övrig information: Kursen ges över två terminer och antal högskolepoäng fördelas enligt följande: 3,5 hp på höstterminen och 4 hp på vårterminen.