Gäller för: LTH:s fristående kurser HT2023
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning I
Beslutsdatum: 2023-01-13
Fördjupning: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav.
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Kursens syfte är att deltagarna ska fördjupa sin kunskapssyn i vårdens möjligheter och svårigheter från ett patientperspektiv. De ska utveckla färdigheter i att navigera kronisk sjukdom, med inriktning på onkologisk sjukdom, såväl internt, relationellt som inom svensk hälso- och sjukvård. Genom grupparbete tränas och utvecklas samarbetsförmågor och kunskapsutbyten mellan patient och vårdgivare.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
Studenten ska såväl ur ett individ- som ett samhällsperspektiv kunna:
Kursen innefattar de grundläggande och avancerade kunskaper och
färdigheter inom vårdnavigering för att kunna navigera ett
patientärende i svensk sjukvård.
Kursen innefattar grundläggande kunskaper om kroppsliga och
psykosociala reaktioner vid cancersjukdom för att möjliggöra ett
subjektivt gladare liv vid kronisk sjukdom.
Provmoment
Skriftlig inlämningsuppgift, case study, 5 hp
Muntlig och skriftlig framställning i delmoment, 2,5 hp
4 delar
1) Onkologi och kronisk sjukdom 1. Onkologi, kronisk sjukdom, fysioterapi, psykosociala frågor.
2) Patientmedverkan. Empowerment, inkludering, patientprocessorienterad vård och e-hälsa är begrepp som diskuteras och utvecklas. Här ingår akademiskt skrivande, sökande efter material, källkritik och analytisk förståelse.
3) Vårdnavigering . Genomgång av vårdens organisation och de svårigheter att ta sig fram som finns. Hur navigerar jag som patient respektive närstående och vilken hjälp finns inom vårdens organisationer?
4) Onkologi och kronisk sjukdom 2. Hälsoteorier och psykosociala strategier för sjuka och närstående. Hoppets komplexitivitet, symboler, tidsaspekter, kost och motion mfl hälsostrategier diskuteras.
Betygsskala: UG - (U,G) - (Underkänd, Godkänd)
Prestationsbedömning: Kursen är en distanskurs med sammanlagt två obligatoriska träffar i Lund.
Undervisningen sker huvudsakligen av studentaktiverande arbetsformer som casemetodik, kompletterat med föreläsningar och självstudier.
All schemalagd undervisning är obligatorisk.
Examinationens omfattning och uppläggning
Vid kursslut examineras huvudcase skriftligt (5 hp). Där ingår värderingsförmåga, förhållningssätt samt praktiska färdigheter.
Teoretiska kunskaper (2,5hp) examineras och dokumenteras i en sammanlagd kursportfolio. I kursportfolion ingår olika skriftliga såväl som muntliga delmoment.
Student som har underkänts i prov har rätt att undergå förnyat prov fyra gånger. Ytterligare tentamen kan medges efter särskild prövning.
Som betyg används uttrycken Godkänd eller Underkänd.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Kursansvarig: Ulrika Sandén, ulrika.sanden@design.lth.se
Kursansvarig: Fredrik Nilsson, fredrik.nilsson@plog.lth.se
Kursansvarig: Hans Thulesius, hansthulesius@gmail.com
Kursansvarig: Lars Harrysson, lars.harrysson@soch.lu.se
Hemsida: https://www.design.lth.se/proaktiv-cancervard/patientperspektiv/
Övrig information: Denna kurs genomförs i samverkan mellan Designvetenskaper, institutionen för kliniska vetenskaper och socialhögskolan.
Samverkan sker också med personal på onkologen och cancerrehabilitering på Skånes universitetssjukhus.
Maria Hägglund, forskare på hälsoinformatik på Karolinska institutet och Bodil Jönsson, prof em på Certec kommer att medverka som gästföreläsare.