Kursplan för
Kravhantering för digitala system
Requirements Engineering for Digital Systems
TFRG55, 7,5 högskolepoäng, G2 (Grundnivå, fördjupad)
Gäller för: LTH:s fristående kurser VT2022
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning C/D
Beslutsdatum: 2021-04-20
Allmänna uppgifter
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Syfte
Kursens syfte är att ge studenten grundläggande kunskaper och
färdigheter inom kravhantering for digitala system. Kursen ger
både teoretisk analysförmåga inom ämnet och praktisk
tillämpning av metoder och tekniker för kravhantering. En viktig
del av kursen är ett praktiskt projekt inom ett
digitalsieringsområde där studenten kombinerar domänkunskap med
kravhanteringskompetens.
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
- definiera grundläggande begrepp och principer inom
kravhantering
- redogöra för ett flertal olika typer av krav
- redogöra för och värdera ett flertal olika metoder och
tekniker för kravhantering
- beskriva och relatera olika delprocesser inom
kravhantering
- beskriva kravhanteringsprocessens relation till övriga
processer i produktlivscykeln
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
- kunna välja lämplig kravhanteringsteknik för
sammanhanget
- kunna använda flera olika tekniker för att identifiera
krav
- kunna använda flera olika tekniker för att specificera
krav
- kunna använda flera olika tekniker för att validera krav
- kunna använda flera olika tekniker för att prioritera
krav
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
- medvetet kunna välja arbetssätt efter hur kravbilden ser
ut.
- visa prov på ett systematiskt och långsiktigt
arbetssätt.
- medvetet kunna problematisera över kravkvalitetens påverkan
på slutproduktens kvalitet.
- på ett adekvat sätt kunna involvera användare i
kravprocessen.
- medvetet kunna problematisera över kravhanteringens relation
till ekonomiska aspekter i produktutveckling
Kursinnehåll
- Krav på olika abstraktionsnivåer och i olika sammanhang
- Kravhanteringens delprocesser och deras relation
- Specificering av datakrav, t ex med virtuella fönster och
datamodeller
- Specificering av funktionella krav, t ex med egenskapskrav och
uppgiftsbeskrivningar
- Specificering av olika typer av kvalitetskrav
(icke-funktionella krav), t ex användbarhet, prestanda, och
tillförlitlighet
- Olika tekniker för kravidentifiering, t ex fokusgrupper
- Olika tekniker för kravvalidering, t ex granskningar
- Olika tekniker för kravprioritering, t ex parvisa
jämförelser
Föreläsningar ger en översikt av teorin och hjälp till
självstudier. Projektarbete ger praktisk träning i kravprocessens
olika delar. Övningarna relaterar teorin till praktik genom
diskussion av lösningar till uppgifter.
Kursens examination
Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Examinationen sker både enskilt och i grupp. Projektarbete bedöms i grupp, genomförda och rapporterade laborationer bedöms parvis, och skriftlig tentamen bedöms individuellt. Slutbetyget ges av en sammanvägning mellan projektarbetets betyg och poängtalet på tentamen.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Antagningsuppgifter
Förkunskapskrav:
Kursen överlappar följande kurser: ETSN15, ETS672, ETSF30, ETS170
Kurslitteratur
- Soren Lauesen: Software Requirements, Styles and Techniques. Addison-Wesley, 2002, ISBN: 0-201-74570-4.
Kontaktinfo och övrigt
Kursansvarig: Björn Regnell, bjorn.regnell@cs.lth.se
Hemsida: http://cs.lth.se/krav/