Gäller för: LTH:s fristående kurser HT2022
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning A
Beslutsdatum: 2021-12-06
Fördjupning: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav.
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Kursen syftar till att ge teoretisk kunskap om samspelet mellan
människa och miljö ur ett
individperspektiv och att ge förståelse för miljöpsykologiska
perspektiv på utformning och
användning av både inomhus- och utomhusmiljöer. Vidare skall
kursen ge kännedom om
olika miljöpsykologiska metoder och applikationer.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Förstå miljöpsykologiska perspektiv på samspelet mellan människa och miljö.
Visa kunskap om miljöpsykologiska teorier och begrepp avseende både mikronivå såsom hem och arbetsmiljöer samt makronivå som den globala miljön.
Ha överblick över olika metodologiska angreppssätt och
applikation samt deras koppling till miljöpsykologisk teori.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Applicera miljöpsykologiska teorier och begrepp i olika miljöer.
Kunna använda befintliga miljöpsykologiska metoder och verktyg.
Integrera miljöpsykologiska forskningsresultat i relation till praktisk verksamhet.
Söka vetenskaplig litteratur inom det miljöpsykologiska området.
Visa färdigheter i digital kommunikation, samarbete och produktion med tillhandahållna verktyg.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
Kritiskt diskutera tidigare publicerad miljöpsykologisk forskning.
Göra motiverade val av teorier och metoder för olika miljöpsykologiska empiriskt arbete.
Muntligt och skriftligt kritiskt diskutera egna och kurskamraters rapporter om olika människa-miljö frågor.
Kursen är huvudsakligen webbaserad men kan komma att innefatta upp till tre tillfällen där studenter och lärare möts på plats i Lund. I början av kursen delas studenterna in i grupper, och kursen innehåller både individuella uppgifter och grupparbeten.
Kursen består av fyra delkurser. Varje delkurs ger en
introduktion till ämnet i form av en
videoföreläsning, instruktioner för hur studenten skall hantera
det aktuella ämnet,
föreslagen litteratur samt länkar till relaterade
övningsuppgifter.
1. Delkurs 1: Introduktion till miljöpsykologi. Historia,
utveckling och centrala
teorier och begrepp.
2. Delkurs 2: Individperspektivet på samspelet mellan människa
och
miljö.
3. Delkurs 3: Människa-miljö samspel på olika nivåer. Rummet,
bostadsområdet,
landskapet och den globala miljön.
4. Delkurs 4: Forskningsdesign. Miljöpsykologisk teori och metod
i
praktiken. Genomförande av en studie av en specifik
människa-miljö interaktion.
Betygsskala: UG - (U,G) - (Underkänd, Godkänd)
Prestationsbedömning: Både studentens individuella uppgifter och bidrag i gruppuppgifter utgör underlag för bedömning. Kursen innehåller olika teman och relaterade övningar som genomförs enskilt eller i grupp samt ett avslutande individuellt projekt. Bedömningen baseras på deltagande, webbaserade diskussioner och skriftliga rapporter avseende olika människa-miljö frågor som presenteras under kursens gång.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Lärare: Maria Johansson, maria.johansson@arkitektur.lth.se
Examinator: Maria Johansson, maria.johansson@arkitektur.lth.se
Lärare: Thorbjörn Laike, thorbjorn.laike@arkitektur.lth.se
Examinator: Thorbjörn Laike, thorbjorn.laike@arkitektur.lth.se
Kursansvarig: Johan Rahm, johan.rahm@arkitektur.lth.se
Kursadministratör: Johan Rahm, johan.rahm@arkitektur.lth.se
Lärare: Ann Eklund, ann.eklund@arkitektur.lth.se