Kursplan för
Avfallshantering och resurshushållning
Solid Waste Management and Resource Management
TFRG40, 15 högskolepoäng, G2 (Grundnivå, fördjupad)
Gäller för: LTH:s fristående kurser HT2016
Beslutad av: Utbildningsnämnd C
Beslutsdatum: 2016-01-18
Allmänna uppgifter
Fördjupning: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav.
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Syfte
Syftet med kursen är att studenterna skall förvärva en
helhetssyn på avfall, avfallshantering och resurshushållning sett
ur ett systemperspektiv. Studenten skall stimuleras till reflektion
kring kopplingen mellan konsumtion, avfallsproduktion och dess
miljöpåverkan samt olika styrmedels möjligheter till påverkan.
Kursen syftar också till att integrera kunskap om
resurshushållning med tidigare i utbildningen inhämtade
kunskaper. Studenten skall även tränas i problemformulering,
kritiskt tänkande samt skriftlig och muntlig kommunikation.
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
- kunna redogöra för uppkomst av avfall,
avfallsbehandlingsmetoder samt den miljöpåverkan detta
medför.
- kunna beskriva och diskutera samhälleliga ramar för
avfallshanteringen, som lagstiftning och styrmedel.
- kunna analysera samband mellan avfall/avfallshantering, de
nationella miljömålen och EU:s ramdirektiv.
- kunna analysera och diskutera samband mellan konsumtion och
resurshushållning och relatera dessa till individens roll och
ansvar.
Kursinnehåll
- Undervisningen består av föreläsningar,
litteraturseminarier, inlämningsuppgift
(fallstudie), studiebesök samt en uppsats som redovisas muntligt
och skriftligt.
- Föreläsningar behandlar grundläggande delar av
avfallshantering och resurshushållning: förebyggande av avfall,
återvinningssytem, behandlingsmetoder, lagstiftning,
producentansvar och internationella perspektiv på
avfallshantering.
- Diskussionsseminarier baserade på individuella
litteraturuppgifter används för att vidga perspektiven utöver
den gemensamma kurslitteraturen.
- Ett flertal studiebesök ger praktisk kunskap om olika led i
avfallskedjan samt exempel på olika synsätt.
- En skriftlig uppsats om avfallsrelaterade frågeställningar
innebär en fördjupning av kunskaperna inom ett avgränsat
område. Uppsatsen skrivs i grupper om maximalt två
studenter.
Kursens examination
Betygsskala: UV
Prestationsbedömning: Skriftlig tentamen, godkänd litteraturuppgift, godkänd inlämningsuppgift (fallstudie) samt godkänd uppsats inklusive godkänd opposition. För godkännande av uppsatsen skall arbetsprocessen kunna följas. Deltagande i seminarier och studiebesök är obligatoriskt. Slutbetyget på kursen baseras på betyget på tentamen samt betyget på uppsatsen, vilka viktas lika.
Delmoment
Benämning: Delprov 1.
Antal högskolepoäng: 9. Betygsskala: TH. Prestationsbedömning: Godkänd skriftlig tentamen, godkänd litteraturuppgift, godkända seminarier, närvaro vid studiebesök
Benämning: Delprov 2.
Antal högskolepoäng: 6. Betygsskala: TH. Prestationsbedömning: Godkänd uppsats och opposition
Antagningsuppgifter
Förkunskapskrav:
- Tvärvetenskaplig kurs i miljövård/miljövetenskap om 6 hp eller kvalificerande yrkesverksamhet
Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser: FMIF40, FMI090
Kurslitteratur
- Svensk Avfallshantering 2015. Årsskrift från Avfall Sverige. Malmö , 2014.
- Från avfallshantering till resurshushållning – Sveriges avfallsplan 2012 – 2017. Naturvårdsverket, Rapport 6502.
- Rapport U2011:05 Goda exempel på förebyggande av avfall för kommuner. Avfall Sverige.
- Samla in, återvinn! Uppföljning av producentansvaret för 2009. NV rapport 6482, 2012.
- Klimatavtryck från hushållens matavfall, 2008. Rapport gjord av SIK på uppdrag av Konsumentföreningen Stockholm.
- Utdrag ur Miljöbalken kap. 1, 2 & 15 (SFS 1998: 808).
- Avfallsförordning (SFS 2011:927).
- AVFALL SVERIGES DEPONIHANDBOK, RAPPORT D2012:02.
- NATURVÅRDSVERKET: Tillsammans vinner vi på ett giftfritt och resurseffektivt samhälle, Sveriges program för att förebygga avfall 2014 - 2017. CM Gruppen AB, Bromma 2014, 2013, ISBN: 978-91-620-0000-0.
- NATURVÅRDSVERKET: Miljömålen, årlig uppföljning av Sveriges miljökvalitetsmål och etappmål 2015, Naturvårdsverket rapport 6661.
- NATURVÅRDSVERKET: Analys av lämpliga åtgärder för att öka återanvändning och återvinning av bygg- och näringsavfall. ISBN: 978-91-620-6660-4.
Kontaktinfo och övrigt
Kursansvarig: Eva Leire, eva.leire@miljo.lth.se