Kursplan för
Samhällssäkerhet och resiliens
Societal Resilience
TFRN85, 7,5 högskolepoäng, A (Avancerad nivå)
Gäller för: LTH:s fristående kurser HT2015
Beslutad av: Utbildningsnämnd C
Beslutsdatum: 2015-03-03
Allmänna uppgifter
Huvudområde: Katastrofriskhantering och klimatanpassning.
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Syfte
- att ge studenterna förståelse om samhällets utmaningar och
nödvändiga funktioner för att vara resilient i relation till en
mängd olika händelser som hotar dess säkerhet och hållbarhet,
samt förmåga och förhållningssätt att bidra till samhällets
resiliens genom riskhantering och klimatanpassning för hållbar
utveckling i en föränderlig värld.
- att utgöra en grund för studenter med intresse i forskning
inom riskhantering och klimatanpassning för ett säkert och
hållbart samhälle.
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
demonstrera förståelse av centrala utmaningar för samhällets
säkerhet och hållbarhet, samt betydelsen och nyttan av
resiliensbegrepp i denna kontext.
Kursinnehåll
Kursen är utformad med särskilt fokus på kritiskt tänkande i
relation till samhällets säkerhet och hållbarhet. Den är
uppbyggd i moduler med en föreläsning och ett seminarium eller
rollspel utformade för att belysa centrala koncept,
frågeställningar, utmaningar och funktioner för samhällets
resiliens. Seminarierna och rollspelet följer fallstudier från
länder med olika förutsättningar och utgår ifrån litteratur,
filmer och fallstudiematerial samt specifika frågeställningar
för reflektion och dialog.
Kursens examination
Betygsskala: TH
Prestationsbedömning: Skriftlig individuell uppsats samt godkänd portfolio av inlämningsuppgifter vid obligatoriska seminarier. Portfolioexamineringen innefattar även kamratgranskning av inlämningsuppgifter.
Delmoment
Benämning: Samhällssäkerhet och resiliens.
Antal högskolepoäng: 6. Betygsskala: TH. Prestationsbedömning: Uppsats
Benämning: Individuell portfölj.
Antal högskolepoäng: 1,5. Betygsskala: UG. Prestationsbedömning: Portfölj med uppgifter
Antagningsuppgifter
Förkunskapskrav:
- 150 hp från ett internationellt erkänt universitet. Engelska 5
Begränsat antal platser: Nej
Förtur: Platserna fördelas enligt: Akademiska meriter (APAV): 100%
Kursen överlappar följande kurser: VBRN30, VRSN01
Kurslitteratur
- ACAPS: Coordinated assessments in emergencies, What we know now - key lessons from field experience. Geneva: ACAPS, 2012.
- Becker, P.: Sustainability Science: Analyzing and Managing Risk and Resilience for Sustainable Development. Elsevier, 2013.
- Coppola, D.P.: Introduction to international disaster management. Oxford: Butterworth-Heinemann (Elsevier)., 2007.
- Cutter, S.L, Burton, C.G & Emrich, C.T: Disaster Resilience Indicators for Benchmarking Baseline Conditions. Journal of Homeland Security and Emergency Management, 2010.
- Heylighen, F. Cilliers, P & Gershenson, C: Complexity and Philosophy. Oxford; Radcliffe Publishing, 2007.
- Meyer, R. J.: Why we under-prepare for hazards. Philadelphia: University of Pennsylvania Press., 2006, In R. J. Daniels, D. F. Kettl, & H. Kunreuther (Eds.), On risk and disaster: Lessons from hurricane katrina. (pp. 153-74).
- Pendall, R., Foster, K. A., & Cowell, M.: Resilience and regions: Building understanding of the metaphor’. 2010, Cambridge Journal of Regions, Economy and Society, 3(1), 71-84.
- Illeris, K: Contemporary theories of learning, Learning theorists... in their own words. London and New York: Routledge, 2009.
- Johnson, D & Levin, S: The tragedy of cognition:, Psychological biases and environmental inaction. Current Science, 97(11), 1593-1603, 2009.
- Wamsler, C.: Cities, Risk and Disaster. London: Routledge, 2013, Routledge Series on Critical Introduction to Urbanism and the City.
- Kramer, R. M: A Failure to Communicate, 9/11 and the Tragedy of the Informational Commons. International Public Management Journal, 8(3), 397-416, 2005.
Kontaktinfo och övrigt
Kursansvarig: Per Becker, per.becker@risk.lth.se
Kursansvarig: Magnus Hagelsteen, magnus.hagelsteen@risk.lth.se