Gäller för: LTH:s fristående kurser HT2015
Beslutad av: Utbildningsnämnd D
Beslutsdatum: 2015-03-03
Fördjupning: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav.
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Kursen avser att ge kursdeltagaren en grundläggande förståelse av BIM-baserad projektering med särskilt fokus på att praktiskt kunna simulera, integrera och visualisera olika designlösningar med avseende på t.ex. dess konstruktion, modellkollision, bygg-barhet, process och kostnad på kort och lång sikt. Kursen ger utrymme för en explorativ lärprocess och är främst tillämpningsorienterad i avsikt att ge kursdeltagaren en bra grund för att kunna arbeta vidare med BIM-baserad projektering i verkliga projekt. Kursen använder programvaror från Autodesk (Revit, Navisworks och Robot) och Trimble (VICO Office), vilka är vanligen förekommande i svensk byggindustri.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
• vara allmänt orienterad om grundläggande begrepp och
möjliga tillämpningar av BIM applikationer i byggprocessens
projekterings- och utförandefas.
• förstå struktur och uppbyggnad av parametriska 3D-modeller
med avseende på objekt, klasser, lager/familjer, kodning,
detaljeringsgrad mm.
• övergripande känna till projekteringsfasens roll i
byggprocessen, dess organisation och aktörernas olika funktioner
och samspel.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
• kunna utföra grundläggande 3D-modellering
• kunna granska och verifiera uppbyggnad och
informationsinnehåll i en 3D-model
• kunna göra anpassade 3D-visualiseringar utifrån olika
intressenters behov
• kunna sammanföra olika 3D-modeller, t.ex. konstruktions- och
installationsmodeller, för kollisionskontroll.
• kunna använda en 3D-modell som utgångspunkt för analys och
simuleringar av exempelvis enklare konstruktionsberäkningar,
energiförbrukning, möjligheter till industriell produktion,
mängdavtagning, produktionsprocess, tid och kostnad mm.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
• kunna identifiera, kritiskt värdera och argumentera för
möjligheter såväl som utmaningar relaterade till BIM-baserad
projektering
• uppnå en förståelse för, och en konstruktiv attityd till,
de grundläggande organisa-toriska och tekniska krav som
BIM-baserad projektering medför.
• ha kännedom om projekteringsfasens betydelse i byggprocessen
och dess inverkan på långsiktig drift och underhåll av den
färdiga konstruktionen/byggnaden.
Kursen tar utgångspunkt i ett verkligt fall i form av en
flervåningsbyggnad där kursdeltagarna, enskilt eller i grupper om
två personer, agerar i rollen som projektörer och konstruktörer
på uppdrag av en byggherre.
Kursen är praktiskt orienterad på så sätt att kursdeltagarna
själva använder och utforskar de IT-verktyg som introduceras och
används i kursen för analyser och simuleringar utifrån de moment
som kursen är uppbyggd omkring.
Arbetsmomenten i kursen innehåller tre inlämningsuppgifter som
omfattar modell-uppbyggnad och verifiering, kostnadskalkylering
samt modellbaserade konstruktions-beräkningar.
Inlämningsuppgifterna redovisas skriftligt, individuellt eller i
grupper om två kursdeltagare, och det utgår skriftlig feedback
för respektive övningsuppgift. Dessutom finns tre
undervisningstillfällen som behandlar kollisionskontroll,
energianalys och visualisering/ritningsframställning. Kursen
avslutas med en större sammanfattande projektuppgift, som i likhet
med övningsuppgifterna, utförs individuellt eller i grupper om
två kursdeltagare. Projektuppgiften sammanställs och redovisas i
en slutrapport som lämnas in vid kursens avslutande seminarium.
Vid detta seminarium presenterar även respektive grupp muntligen
sina resultat inför de övriga kursdeltagarna. Skriftlig feedback
ges också på projektuppgiften.
Betygsskala: UG
Prestationsbedömning: Betyg i kursen ges enligt skalan underkänt (U) eller godkänt (G). Prestationsbedömningen baseras på inlämningsuppgifterna, den skriftliga rapporten (projektuppgiften) och den muntliga presentationen som respektive grupp levererar i slutet av kursen, samt en individuell, muntlig, examen. För godkänt betyg i kursen krävs godkända inlämningsuppgifter, slutrapport (skriftlig såväl som muntlig framställning) samt godkänt resultat på den muntliga examen.
Förutsatta förkunskaper: Kännedom om byggprocessens faser och dess organisation, särskilt projekteringsfasen, samt viss insikt i CAD- och/eller 3D-modellering
Begränsat antal platser: Nej
Kursansvarig: Niclas Andersson, niclas.andersson@kstr.lth.se
Lärare: Oskar Larsson, oskar.larsson@kstr.lth.se
Lärare: Johan Jönsson, johan.jonsson@kstr.lth.se
Hemsida: http://www.kstr.lth.se