Kursplan för

Framtidens äldreboende - design för det moderna äldrelivet
Future Housing - Design for Modern Ageing

TFRB75, 7,5 högskolepoäng, G1 (Grundnivå)

Gäller för: LTH:s fristående kurser HT2015
Beslutad av: Utbildningsnämnd E
Beslutsdatum: 2015-03-03

Allmänna uppgifter

Fördjupning: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav.
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska

Syfte

Kursens syfte är att öka deltagarnas förmåga att tänka och agera kring utvecklingen av bostäder, vardagsmiljö, vardagsteknik och välfärdsteknologi för dagens och morgondagens äldre generationer.

Kursen tar sikte både på näraliggande behov och ett längre perspektiv.

Mål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten

• Kunna redogöra för de förändringar som i nutid påverkar planeringen och användningen av bostäder för äldre människor.

• Kunna redogöra för äldre människors livsvillkor och hur planering och design kan utformas i samarbete mellan professionella och personer som själva är äldre.

• Kunna redogöra för de hinder och möjligheter som den moderna tekniken innebär för äldre människor.

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten

• Visa på en ökad förmåga att problematisera och diskutera hur kommuner och företag kan nå sina mål och organisera arbetet med planering och design för äldre medborgare.

• Kunna tillämpa designprinciper på frågeställningar runt äldres boende, vardagsliv och teknikanvändning.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten

• Kunna förhålla sig kritisk till diskursen kring äldrebefolkningen och bostäder avsedda för äldre medborgare och vad som hindrar respektive möjliggör en utveckling.

• Kunna analysera och värdera i vilken mån samhällets aktörer idag möter kraven och behoven hos sina äldre medborgare.

• Kunna reflektera över och värdera lösningsförslag där den enskilda individens önskemål respekteras och personen därmed får mer makt och kontroll över sitt eget liv.

Kursinnehåll

Det är allmänt känt att den demografiska utvecklingen skapar förväntningar om ett längre liv och kanske ett gott liv under senare delen av livet.

I den här kursen koncentrerar vi oss på planeringen och utformningen av bostäder och boendemiljöer för äldre medborgare. Vilka förändringar har vi att ta hänsyn till? Vilka är planeringen till för? Vad innebär egentligen ett nytänkande i vår tid? På kort sikt? På lång sikt?

Vi riktar också in oss på äldres vardagsliv och på hur vardagsteknik och välfärdsteknologi kan komma att få en allt viktigare roll för framtidens äldre.

Kursen består av två kursmoment:

 

 

Den demografiska utvecklingen är en av de mest genomgripande förändringarna i vår tid. Men äldre har under lång tid på olika sätt varit föremål för samhällets åtgärder. Under 1900-talet växte en rad olika former för äldreboenden fram. Hur tänkte man tidigare? Ska vi fortsätta i samma spår eller vad är det egentligen som är annorlunda nu? Vilka förändringar har vi att ta hänsyn till? Håller dem begrepp vi hittills arbetat med, till exempel hemlikhet och kvarboende. Varför? Varför inte?

 

 

Befolkningsutvecklingen innebär en ökad medellivslängd. Den period vi traditionellt menar när vi talar om äldre kan för många bli lika lång som den i förvärvslivet. Andra får kroniska sjukdomar eller andra problem. Framförallt är äldre en heterogen grupp med olika förutsättningar, olika krav och behov. Hur kan äldre själva delta i den? Vilka metoder är användbara och vilka tekniska lösningar kan underlätta för nutidens och framtidens äldre? Vad kan vi förvänta oss av åldrandet i en digital tidsålder? Hur vill vi ha det för 2050-talets äldre?

Kursens examination

Betygsskala: UG
Prestationsbedömning: Bedömningen av den studerandes prestationer sker genom individuella uppgifter som kontinuerligt lämnas in. Kursen är inriktad på att öka innovationsförmågan hos deltagarna och i de organisationer där man arbetar och utgår från förmågan att reflektera över egna erfarenheter professionellt eller som medborgare eller politiker.

Antagningsuppgifter

Förkunskapskrav:

Förutsatta förkunskaper: Erfarenheter av arbete med äldre, och/eller åtgärder som påverkar äldres boende eller vardagsliv alternativt att själv vara äldre.
Begränsat antal platser: Nej
Förtur: Förtur ges till sökande som har anställning eller uppdrag inom kommuner och landsting samt service- och bostadsföretag, med uppgifter inriktade mot äldre och deras boende och/eller vardagsliv. Intyg som styrker pågående anställning måste bifogas. Intyg från arbetsgivaren (undertecknat och daterat tidigast januari 2015) ska innehålla information om vilken målgrupp som avses, vilken tid och i vilken omfattning arbetet utförs.

Kurslitteratur

Kontaktinfo och övrigt

Kursansvarig: Bitte Rydeman, bitte.rydeman@certec.lth.se
Kursadministratör: Lena Leveen, lena.leveen@certec.lth.se
Hemsida: http://www.design.lth.se/forskning/projekt/aeldre_och_design/
Övrig information: Om antalet sökande till kursen understiger 12 studenter kan kursen komma att ställas in.