TRAFIKSLAGENS FÖRUTSÄTTNINGAR OCH EGENSKAPER, FK 2 | VTT 140 |
Preconditions and Attributes of Different Traffic Modes,Advance course
Antal poäng: 10.0. Valfri för: V3. Kursansvarig: Christina Prather Persson Förkunskapskrav: Trafikteknik och stadsbyggnad AK (VTT110), Matematisk statistik AK för V (FSM032), Trafik I (VTT ) Prestationsbedömning: Godkänd rapport och tentamen. Övrigt: Undervisningen bygger på problembaserat lärande (PBL) och casemetodik Webbsida http://www.tft.lth.se/sv/kurser.htm
Målbeskrivning
Kursens mål är att ge insikt i trafikslagens tekniska, kommersiella och
samhälleliga förutsättningar
Innehåll
Olika trafikslags förutsättningar och egenskaper behandlas. Förhållandet
mellan de olika trafikslagen belyses dels som konkurrens och dels som det
ömsesidiga bereoende som föreligger. Kursen är indelad i följande
huvudavsnitt:
1) Temat behandlar orsakerna till resandets fördelning mellan olika
trafikslag och förutsättningarna för trafikslagen. Exempel på fenomen är
gatu- och trafiknät, skillnader i restid, komfort och ekonomi, utformning av
parkeringsplatser, trafikplatser, terminaler och linjenät.
2) Undersöknings- och mätmetoder som används för att studera fenomenen är
bl a studier av körspår, fordonsutformning, trafikmätningar, intervjuer med
bl a SP-teknik.
3) Teorier och modeller som används för att behandla trafikslagens
förutsättningar är t ex EMME/2 och VIPS, ekonomiska modeller, underlag och
former för upphandling, investeringsval, ekonomisk utvärdering samt
logitmodeller.
4) Åtgärder för att förändra olika trafislags förutsättningar är t ex
planering, trafikreglering, ekonomiska styrmedel, information, IT samt
attitydpåverkan.
De fyra avsnitten studeras genom PBL, vidare genomförs mindre casestudier
för att exemplifiera och konkretisera inhämtad kunskap. Vikt läggs vid både
skriftlig och muntlig presentation.
Relevans för en miljömässigt hållbar utveckling
Kursen ger insikt i vilka förutsättningar som styr valet mellan trafikslag
och hur miljömässigt bättre trafiks
Litteratur
Ännu ej fastställd.