Gäller för: 2024/25
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning BI/RH
Beslutsdatum: 2024-04-04
Ikraftträdande: 2024-05-08
Fördjupning: Avancerad nivå, kurs/er som inte kan klassificeras
Obligatorisk för: MKAT1
Valfri för: R4, RH4
Undervisningsspråk: Kursen ges på engelska
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
Kursen innehåller både teoretiska och praktiska moment, där studenterna varvar kunskaper med tillämpning. Modeller som förklarar riskuppfattningar varvas med teorier kring riskkommunikation, och kontrasteras med olika sätt att uppskatta eller observera mänskligt beteende. Studenterna arbetar i grupp och individuellt, där de väljer en risk som intresserar dem och analyserar denna utifrån hur olika grupper kan uppfatta den, och hur den kan kommuniceras mellan olika intressenter som kan ha olika uppfattningar om samma risk, samt vad detta får för konsekvenser för mänskligt beteende. Ett speciellt fokus finns på värderingar och antaganden inom riskområdet, där dessa görs explicita och granskas kritiskt. Dessa arbeten presenteras för hela gruppen, där övriga studenter får ge återkoppling och bidra med egna perspektiv och erfarenheter, med hjälp av läraren. Examination består av en skriftlig rapport och en muntlig presentation.
Betygsskala: TH - (U, 3, 4, 5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Skriftlig reflekterande rapport samt aktivt deltagande på seminarier och interaktion med övriga studenter. Rapporten skall innehålla kritisk reflektion om hur riskuppfattningar påverkar kommunikationen av dessa i praktiken.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Moduler
Kod: 0120. Benämning: Uppsats.
Antal högskolepoäng: 5.0. Betygsskala: TH - (U, 3, 4, 5).
Prestationsbedömning: Godkänd individuell uppsats.
Modulen omfattar: Individuell uppsats. Syftet med kursen är att ge studenterna en fördjupad förståelse för hur risker uppfattas och kommuniceras i samhället. Genom att själv arbeta med en egen frågeställning kring risk, presentera och argumentera för ett valt perspektiv utifrån en teoretisk modell, ökar studenterna sin kunskap om hur risker hanteras och kommuniceras i samhället.
Kod: 0220. Benämning: Aktivt deltagande.
Antal högskolepoäng: 2.5. Betygsskala: UG - (U, G).
Prestationsbedömning: Aktivt deltagande vid obligatoriska seminarietillfällen.
Modulen omfattar: Seminarium. Under kursens gång förväntas studenterna ge och ta emot återkoppling på lärarens, medstudenterna och egna presentationer vilket förutsätter ett aktivt deltagande.
Förutsatta förkunskaper:
VRSN01 Samhällssäkerhet och resiliens
Begränsat antal platser: 40
Urvalskriterier: Avklarade högskolepoäng inom programmet. Studenter som har kursen listad som obligatorisk har platsgaranti. För övrigt ges förtur till studenter vars program har kursen listad i läro- och timplanen.
Kursen överlappar följande kurser:
VRSN35
Kursansvarig: Misse Wester,
misse.wester@risk.lth.se
Kursadministratör: Linnéa Ekman,
linnea.ekman@ebd.lth.se
Kursen fokuserar på att ge studenterna kunskap kring hur olika grupper skiljer sig åt när det gäller uppfattningar av risker och hur dessa kommuniceras i samhället av olika aktörer, samt vilken påverkan detta har på mänskligt beteende. Under kursen kommer studenterna att tillgodogöra sig hur olika perspektiv på risker formas i olika kontexter, och hur kommunikation mellan experter och allmänhet kan se ut. I kursen görs en fördjupning kring olika typer av kommunikation, för att öka kunskapen kring olika former av information och kommunikation i det moderna informationsssamhället. Studenterna kommer att få en fördjupad kunskap om hur olika grupper prioriterar mellan risker, och vad detta kan få för konsekvenser för hantering och beteende i relation till dessa. Kursen bygger på ett aktivt deltagande av studenterna, där lärande sker genom interaktion mellan studenter och lärare. Den kräver aktivt deltagande av samtliga studenter i det egna arbetet, i kamratgranskning och dialog, samt i studentledda seminarier.