Gäller för: 2024/25
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning W
Beslutsdatum: 2024-04-02
Ikraftträdande: 2024-05-08
Huvudområde: Teknik
Fördjupning: Avancerad nivå, kurs/er som inte kan klassificeras
Valfri för: N4-nbm
Undervisningsspråk: Kursen ges på begäran på engelska
Kursens övergripande mål är att studenten, efter avslutad kurs, ska ha tillägnat sig grundläggande kunskaper inom farmakologi inkluderande närliggande områden som t.ex. patobiologi och toxikologi. Kursen syftar även till att ge en introduktion till olika modellsystem inom farmakologi såsom in vitro-modeller och djurförsöksanvändning.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
Kursen inleds med en introduktion till generella begrepp och mekanismer inom receptorteori, farmakokinetik, farmakodynamik, signaltransduktion samt dos-respons relationer. Även principerna för Administration, Distribution, Metabolism och Elimination (ADME) rörande läkemedel behandlas. Det perifera nervsystemets grundläggande farmakologi används som modell för att visa betydelsen av receptordistribution kopplat till verkan och biverkan vid farmakologisk intervention. Introduktionen fungerar som en bas för resterande kurs där veckovisa teman syftar till att belysa ett urval av sjukdomstillstånd omfattande t ex autoimmunitet och inflammationstillstånd, metabola och kardiovaskulära sjukdomar. Etiska frågeställningar inom ämnet integreras med ämnesteori.
Försöksdjurskunskap är ett centralt moment inom kursen och det behandlas både teoretiskt och praktiskt genom studier av djurmiljöer, djurkvalitet, handhavande av djur samt provtagnings- och injektionsteknik samt enklare operationstekniker. Lagstiftning och förordningar inom området behandlas. Parallellt med försöksdjurskunskap avhandlas även in vitro tekniker teoretiskt och praktiskt.
Betygsskala: UV - (U, G, VG) - (Underkänd, Godkänd, Väl godkänd)
Prestationsbedömning:
Undervisningen utgörs av föreläsningar, laborationer, övningar, seminarier, grupparbete, inlämningsuppgifter samt litteraturprojekt. Aktivt deltagande i laborationer, övningar, seminarier, grupparbete, inlämningsuppgifter, litteraturprojekt samt tillhörande moment är obligatoriskt.
Kursen bygger i stor utsträckning på grupparbeten med ofta veckolånga teman, med en eller flera stödföreläsningar. Genom att gruppdeltagarna gemensamt diskuterar och redogör för inhämtad kunskap tränas konstruktivt arbete i grupp. Kopplat till grupparbetena görs också individuella kunskapstester.
Vissa moment avhandlas under övningar som baseras på både läraraktivitet och aktivitet från kursdeltagarna. Försöksdjurskunskap och diskussion kring juridiska och etiska frågeställningar rörande detta behandlas under seminarielika former där stor vikt läggs vid att belysa både komplexitet och svårigheter inom området. Demonstrationslaborationer används t.ex- för att visa på komplexiteten i farmakologisk intervention av organomfattade sjukdomar. Eget laborativt arbete används såväl som stöd för förankring av teori som för färdighetsträning.
Parallellt med de veckovisa temana genomförs ett individuellt litteraturprojekt inom ett väl avgränsat område inom farmakologi eller närliggande disciplin. Projektet presenteras muntligt och skriftligt som en rapport motsvarande en litteraturöversikt. Under genomförandet av projektet tränas även konstruktiv återkoppling.
Examination sker skriftligt i form av tentamen under senare delen av kursen samt skriftligt och muntligt genom laborationer, övningar, seminarier, grupparbete, inlämningsuppgifter och litteraturprojekt under kursens gång.
För studerande som ej godkänts vid ordinarie skriftlig tentamen erbjuds ytterligare tentamenstillfälle i nära anslutning härtill. För studerande som ej godkänts på övriga formativa examinationer ges i så stor utsträckning som möjligt tillfälle att komplettera dessa under kursens gång. Om detta inte är möjligt hänvisas till nästa kurstillfälle.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Moduler
Kod: 0124. Benämning: Skriftlig tentamen.
Antal högskolepoäng: 7.5. Betygsskala: UV - (U, G, VG).
Prestationsbedömning: Skriftlig tentamen.
Kod: 0224. Benämning: Inlämningsuppgifter och litteraturprojekt.
Antal högskolepoäng: 4.5. Betygsskala: UV - (U, G, VG).
Prestationsbedömning: Godkända inlämningsuppgifter och litteraturprojekt.
Kod: 0324. Benämning: Laborationer, övningar, seminarier och grupparbeten.
Antal högskolepoäng: 3.0. Betygsskala: UG - (U, G).
Prestationsbedömning: Godkända laborationer, övningar, seminarier och grupparbeten
Förkunskapskrav:
Begränsat antal platser: 6
Kursansvarig: Bodil Sjögreen,
bodil.sjogreen@biol.lu.se
Hemsida: https://www.biologyeducation.lu.se/education/courses/advanced-level-courses/pharmacology-bior98
Kursen samläses med BIOR98, som ges av Biologiska institutionen. Följer inte läsperiodsindelningen.