Kursplan för
Arkitekturens teori och historia V
The Theory and History of Architecture V
ATHF01, 7 högskolepoäng, G2 (Grundnivå, fördjupad)
Gäller för: Läsåret 2023/24
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning A
Beslutsdatum: 2023-03-28
Allmänna uppgifter
Huvudområde: Arkitektur.
Obligatorisk för: A3
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Syfte
Kursens syfte är att öka deltagarnas förmåga till kritisk
reflexion om arkitekturfrågor, för att även möjliggöra ett
analytiskt förhållningssätt till arkitektprofessionen. Detta
sker främst genom att deltagarna tränas i att läsa, skriva och
tala om arkitektur på ett teoretiskt medvetet och konstruktivt
sätt. Genom praktiska övningar och exempel hämtade från
arkitekturhistorien ges en introduktion till frågor om sambandet
mellan form och tektonik; estetik och hanteringen av förebilder;
samt bevarande och förnyelse; med fokus på förhållandet mellan
värdering och förändring. Tyngdpunkten kommer att ligga på
diskussioner relaterade till den urbana miljön.
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
- kunna redogöra för några huvuddrag i arkitekturens teori och
historia, med speciell inriktning på Roms arkitekturhistoria.
- kunna förklara, diskutera och reflektera över betydelsen av
arkitekturhistoriens viktiga verk, och sätta in dessa i sina
relevanta kontexter.
- inför en given text eller arkitektonisk situation, kunna
avgränsa och definiera arkitekturteoretiska frågeställningar
samt relatera dessa till samtida eller historiska
arkitekturkontexter.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
- utifrån en urban kontext kunna diskutera kvaliteter i ett
arkitekturverk, speciellt med avseende på förståelsen av
historiska förändringsprocesser.
- utifrån ett arkitekturverk, självständigt kunna göra en
enkel, men kritiskt reflekterande och kontextualiserande, skriftlig
och muntlig arkitekturanalys.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
- visa förmåga att göra teoretiskt förankrade
kvalitetsbedömningar av konkreta arkitekturexempel i förhållande
till deras historiska, kulturella och arkitektoniska kontext.
- kunna formulera enkla metateoretiska frågeställningar kring
arkitektur och arkitektprofessionen.
Kursinnehåll
Kursen innehåller en fördjupad orientering om arkitektoniska
nyckelbegrepp, och hur dessa relaterar till varandra. Med
historiska och samtida nyckelexempel, huvudsakligen från Rom, som
utgångspunkt, diskuteras frågor om värdering och förändring,
förhållandet mellan befintliga och nya kvaliteter m.m. Fokus
ligger på det enskilda arkitekturverkets relation till den urbana
kontexten. I kursen ingår föreläsningar, seminarier, praktiska
övningar och skrivuppgifter, samt en studieresa till Italien
(Rom). För den som inte har möjlighet att följa med på
studieresan ordnas alternativ undervisning.
Kursens examination
Betygsskala: UG - (U,G) - (Underkänd, Godkänd)
Prestationsbedömning: För betyget godkänt krävs godkända övningar, seminarier och skrivuppgifter, ett aktivt deltagande på övningar, seminarier och studieresa eller ersättningsuppgift för denna.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Antagningsuppgifter
Förkunskapskrav:
- AAHA01 Arkitektur, baskurs A (åk 1) eller AAHA20 Arkitektur, baskurs C (åk 1)
- AAHA10 Arkitektur, baskurs B (åk 1) eller AAHA30 Arkitektur, baskurs D (åk 1)
- AAHA05 Arkitektur, baskurs A (åk 2) eller AAHA25 Arkitektur, baskurs C (åk 2)
- AAHF05 Arkitektur, baskurs D (åk 2) eller AAHF15 Arkitektur, baskurs B (åk 2)
- ATHA05 Arkitekturens teori och historia II (åk 1) eller ATHA20 Arkitekturens teori och historia IV (Åk 1)
- AAHA60 Arkitektens redskap
- AAHA55 Gestaltningsprocess och prototyp
- ATHA15 Arkitekturens teori och historia III
- ATHA01 Arkitekturens teori och historia I
Begränsat antal platser: Nej
Kurslitteratur
- Spector, Tom & Damron, Rebecca L.: How Architects Write. Routledge, 2012, ISBN: 9780415891073.
- Hughes, Robert: Rome A Cultural History. Phoenix, 2012, ISBN: 9780753823057. Referenslitteratur.
- Svedberg, Olle: Europas arkitektur före 1800. Signum, 2000. Referenslitteratur. Tillhandahålls som PDF av institutionen.
- Furuhagen, Hans: Rom: Marmor och människor. Natur & Kultur, 2000. Referenslitteratur.
- Linde Bjur, G & Bjur, H: Rom, arkitektur och stad. Balkong Förlag, 2015, ISBN: 9789185581948.
- Kurskompendium, Seminarietexter. Tillgänglig som PDF genom institutionen.
Kontaktinfo och övrigt
Kursansvarig: Mats Hultman, mats.hultman@arkitektur.lth.se
Kursansvarig: Nina Falk Aronsen, nina.aronsen@arkitektur.lth.se