Kursplan för
Fastighetsbildningsprocessen
Cadastral Procedure
VFTN05, 7,5 högskolepoäng, A (Avancerad nivå)
Gäller för: Läsåret 2022/23
Fakultet: Lunds tekniska högskola
Beslutad av: Programledning L
Beslutsdatum: 2022-04-01
Allmänna uppgifter
Valfri för: L4-fr
Undervisningsspråk: Kursen ges på svenska
Syfte
Syftet med kursen är att fördjupa och generalisera kunskaper
från tidigare kurser inom bl.a. fastighetsrätt, fastighetsteknik,
fysik planering och geomatik samt ge studenterna ökad förmåga
at använda dessa kunskaper vid förändring av
fastighetsindelningen, dvs vid lantmäteriförrättning.
Mål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs skall studenten
- kunna förklara begrepp, lagar, regler och metoder med
anknytning till ändring av fastighetsindelningen
- kunna bedöma vilka behov som kan tillgodoses
genom ändringar av fastighetsindelningen
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs skall studenten
- kunna välja lämpliga åtgärder vid ändring av
fastighetsindelningen
- kunna genomföra processen vid ändring av
fastighetsindelningen (förrättningshandläggning)
- kunna bestämma vad som påverkar och är avgörande vid
handläggningen av en fastighetsbildningsförrättning
- kunna självständigt beskriva, diskutera och dokumentera
situationer och processer vid fastighetsbildning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs skall studenten
- kunna välja mellan olika typer av
fastighetsbildningsåtgärder och förstå sambandet mellan
dem
- förstå fastighetsindelningens betydelse för samhället
- förstå behovet av juridiska och etiska regler och
normer som är grunden för vårt samhälle och som styr
användningen av mark och fastigheter
Kursinnehåll
- Regler, metoder och praxis för fastighetsbildning
- Tillämpningen av fastighetsbildningslagen, anläggningslagen
och ledningsrättslagen samt annan lagstiftning som påverkar
ändring av markanvändning och fastighetsindelning
- Fastighetsbildningsförrättningens olika delar och samspelet
mellan fastighetsägare, myndigheter och övriga aktörer
- Tvångsregler som finns i lagstiftningen
- Förrättningens resultat och införande i
fasighetsregistret
- Senare och kommande års utveckling inom
fastighetsbildningen
- Planering och genomförande av
fastighetsbildningsförrättningar samt förhandlings- och
sammanträdesteknik
- Ett projekt som belyser handläggningen av en komplicerad
fastighetsbildningsförrättning.
Kursens examination
Betygsskala: TH - (U,3,4,5) - (Underkänd, Tre, Fyra, Fem)
Prestationsbedömning: Examination sker dels i grupp genom projekt, dels individuellt genom en skriftlig tentamen. Slutbetyget är en sammanvägning av projektet och tentamen. För slutbetyg på kursen krävs godkända seminarier och övningsuppgifter. Obligatorisk studieresa.
Om så krävs för att en student med varaktig funktionsnedsättning ska ges ett likvärdigt examinationsalternativ jämfört med en student utan funktionsnedsättning, så kan examinator efter samråd med universitetets avdelning för pedagogiskt stöd fatta beslut om alternativ examinationsform för berörd student.
Antagningsuppgifter
Förkunskapskrav:
Förutsatta förkunskaper: VFTF05 Fastighetsvärdering ELLER (VFTF15 Värdering och ersättning vid markåtkomst OCH VFTF20 Fastighetsvärdering).
Begränsat antal platser: Nej
Kursen överlappar följande kurser: VFT011
Kurslitteratur
- Eije Sjödin mfl: Markåtkomst och ersättning, För bebyggelse och infrastruktur. Wolters Kluwer.
- Lantmäteriets handböcker, FBL, AL, SFL, LL. Referenslitteratur.
- Kurskompendium. Innehållande artiklar, övningar, seminarier mm.
- Peter Ekbäck: Fastighetsbildning och fastighetsbestämning, Om fastighetsbildningslagen mm. KTH.
- Peter Ekbäck: Fastighetssamverkan för utförande, drift och förvaltning av gemensamma anläggningar, Särskilt om anläggningslagen och lagen om förvaltning av samfälligheter. KTH.
- Peter Ekbäck: Lagstiftning om ledningar, Särskilt om ledningsrättslagen. KTH.
- Lagtext.
Kontaktinfo och övrigt
Kursansvarig: Universitetsadjunkt Fredrik Warnquist, fredrik.warnquist@lantm.lth.se
Hemsida: http://www.lantm.lth.se/utbildning/
Övrig information: Användning av fastighetsregistret kan förekomma.